Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen

Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av, og har tidvis blitt utkonkurrert av, kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser.

Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13 prosent av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21 prosent på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).

- Selv i en tid preget av usikkerhet, der mange er fokusert på å levere på det grunnleggende, er kontinuerlig innovasjon avgjørende for å opprettholde konkurransefortrinn, sier Magnus Prøsch, Managing Director og Partner i BCG i Oslo.

I rapporten, som bærer tittelen How retailers use innovation to gain an edge, har over 400 ledere på tvers av 11 handelssektorer verden over delt sine innovasjonspraksiser og -prioriteringer med BCG.  Undersøkelsen viser at aktører som investerer en lavere del av inntektene i innovasjon, ikke uventet også får en lavere avkastning. Som et resultat kan disse havne i en ond sirkel hvor lav investering i innovasjon er utilstrekkelig for å drive en markant endring i ytelse og resulterer i lavere avkastning, som igjen fører til ytterligere reduksjoner i finansiering av innovasjon.

Innovasjonsledere prioriterer å investere i tre områder: operasjonelle forbedringer (71 prosent); e-handel(60 prosent); og big data, AI og analyser (58 prosent). Mer enn fire av ti ledende aktører har investert i markedsplasser; nettplattformer som lar dem samle provisjoner på varer som er oppført hos og solgt av tredjeparter. Markedsplasser hjelper forhandlere å raskt skalere sitt produktspekter samtidig som de forenkler intern drift.

- Markedsplasser har blitt den foretrukne forretningsmodellen innen e-handel i detaljhandel, og genererer mer enn to tredjedeler av alt e-handelssalg. Imidlertid er disse plattformene fortsatt et relativt nytt fenomen. I mange land er for mange produktkategorier ingen veletablerte markedsplasser – noe som åpner for muligheter for first movers å skalere raskt, sier Prøsch.