Bør revurdere sin salgsstrategi

Forbrukerne er tilbake i butikkene etter tre tøffe år. Dette opplever flere merkevarer, blant annet Nike.

Det amerikanske sneakermerket føler det særlig på redusert omsetning og salgstall ved å ha valgt å snevre inn antall utsalgssteder og ved å satse mer på egne kanaler.
Williams Trading-analytiker, Sam Poser, mener at joggesko-gigantens vekst i egen direkte virksomhet ‘ikke er bærekraftig’ for seg selv.
-Vi tror Nike igjen begynner å prioritere nye kanaler etter å ha innsett at etterspørselen i egne kanaler ikke er som forventet, uttaler Poser.

Da ‘verden var nedstengt’ på grunn av pandemien så Nike at salg i egne kanaler var den mest bærekraftige løsningen. Ting er endret, verden har åpnet seg og forbrukerne er igjen i butikkene, og det merkes. Handelen via nett synker, mens salget i fysiske kanaler øker. Finner man ikke visse merker i butikkene velger forbrukerne ofte andre merker. Merkevarer med mer eksklusiv distribusjon mister posisjonen, både hos forhandlere og forbrukerne.
Dette kjenner Nike på nå.
Powell bemerket at Nike sannsynligvis vil måtte ty til flere kampanjer i 2023 for å kompensere for den kraftige nedgangen.
- Nike kan gjeninnføre noen forhandlere, ikke alle, og ikke på samme nivå som tidligere, spår Powell.

Gir dette nye muligheter for skobransjen?