Reklamasjonsskjema
Skrevet 17. mars 2013 og kategorisert
Vanlige klager, klagefrister og reparasjon....
Vanlige klager
- At skoen ikke passer kundens føtter er ikke klagegrunn. Passform er kunden ansvar.
- Små skjønnehetsfeil som kan oppdages med det blotte øyet kan det ikke klages på senere hvis feilen ikke influerer på bruksverdien.
- Sko er laget for spesielle bruksområder. Dette innbærer at det er bestemte grenser for hva skomaterialet kan tåle. For ufôrete sko må en viss avfarving påregnes.
Klagefrister
- Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si fra snarest mulig.
- Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde vært oppdaget (dette regnes å være innenfor et par måneder).
- Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldene at en vare er mangelfull.
Utsalgsvarer
- Kjøpslovens bestemmelser gjelder også for varer på salg.
- Oppslag i forretningen om at "utsalgsvarer byttes ikke" fratar ikke kjøperen hans rettigheter etter loven.
Reparasjon
- Hvis mulig vil selger tilby å reparere gjenstnaden. Dette må kjøper finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig ulempe.
- Enhver skade eller svakhet som kan repareres bør bli reprert. Dette har blant annet miljø- og ressursmessig bakgrunn.
Foreningen til norske leverandører og detaljister (SAL og HSH) har utarbeidet et forenklet reklamasjonssystem.
Nedenfor finner du lenke til reklamasjonsskjemaet som du kan skrive ut.