Hvor mange norske skomerker kjenner du til?

Moteprodukter som signeres av norske designere og produsenter er økende, både innen smykker, tekstil og sko. I papirutgaven av Magasinet SKO 1-2022 kan du bli kjent med noen av skomerkene som skapes i vårt lille land. Noen kjenner du sikkert godt til, andre visste du kanskje ikke om.

Gode krefter jobber for å legge til rette for motenæringen
Norwegian Fashion and Textile Agenda er næringsklyngen for bedrifter i den norske mote- og tekstilindustrien. Denne klyngen mobiliserer næringslivet og innovasjonspartnere, samt utdannings- og forskningsinstitusjoner til å samarbeide om å utvikle en verdiskapende og bærekraftig fremtid for næringen. 
Deres misjon er å utvikle initiativer og gjennomføre prosjekter som gjør at bedriftene utvikler seg og vokser på en bærekraftig og lønnsom måte.
Bærekraft for skobransjen er påkrevet

Mote- og tekstilnæringen er verdens fjerde største verdiskaper og regnes blant de mest forurensende industriene i verden. Å utvikle en bærekraftig og sirkulær mote-, tekstil- og skoindustri er helt nødvendig fremover. Det innebærer innovasjon i forretningsmodeller som skaper verdier basert på ny teknologi, design- og produksjonsprosesser, sirkulær handel, og bruk av lokale verdikjeder, inkludert råvarer og materialutvikling og lokal produksjon.

Nå kan du blant annet lese om noen av de norske skomerkene i Magasinet SKO:
Twentyfour, Boat Boot, New Movements, Zero°C, Sleepers, Gaitline, Kastel, Monica Stålvang, Bibba, Roberto Rosso, Swims, Klaveness, Topaz og Aurlands.