Jakten på utvalget er det morsomste, men det er også krevende

-Jeg er veldig imponert over skokjedene. De følger godt med og vet hva forbrukerne vil ha og trenger. 
Vi har funnet våre nisjer og sørger for nye varer kontinuerlig, det er noe av suksessen for Lille Grensen Sko, sier Susanne Bohan-Ellingsen.

Imponert over kjedene
-Jeg er veldig imponert over skokjedene. De følger godt med og vet hva forbrukerne vil ha og trenger. I tillegg har de blitt gode på å lage egne merker, også de mindre kjedene gjør det nå. Det gir oss små, frie butikker inspirasjon til å finne internasjonale merker som forbrukerne ikke finner hos dem. Det er nettopp en av nisjene jeg satser på. 
En annen fordel ved å ha en butikk er at beslutninger og endringer gjøres veldig raskt. Vi må hele tiden endre oss i takt med kunders behov, samt lokale og internasjonale trender, sier Susanne når Magasinet SKO spør om hun merker konkurransen fra kjedebutikkene det er mange av i Oslo sentrum.

Nettbutikk-erfaring
Den erfarne butikkeieren forteller videre at de merker godt at skokunder ønsker å handle i fysiske butikker igjen, de vil ha dem her og nå, ta på og prøve skoene. Kundene foretrekker å sammenligne produktene og prøve dem på mot hverandre. Dette kan ikke gjøres på nett.  I tillegg merker de at personlig service er superviktig. Mange ønsker hjelp til å velge merker og modeller, mens andre kommer fordi de vet nøyaktig hva de skal ha.
Susanne sier at de har nettbutikk, men per dato velger de ikke å selge via den. Årsaken er at de tjener langt mindre per sko ved netthandel enn mot salg over disk. Dette er et regnestykke og vil variere fra butikk til butikk.
-Vår erfaring er at ressurser som kreves ved å være en aktiv nettbutikk som skal forsvare kostnadene er svært store. Det koster mer enn det smaker for oss, så vi prioriterer handel over disk. I tillegg er jo det mye hyggeligere; vi yter god service, får gode tilbakemeldinger og får i mye større grad oversikt over hvilke merker og modeller som er populære og funker godt. Et annet måleinstrument er når vi legger ut modeller på sosiale medier øker besøket helt tydelig i butikken, forteller Bohan-Ellingsen.

Veien til suksess for meg er å følge mine planer nøye 
Det er ingen hemmelighet at Lille Grensen Sko gjør det veldig bra og har gjort det i mange år.
Når vi spør hva hemmelighetene til suksessen er, smiler Susanne, og sier at de er mange og de fleste holder hun tett til sitt bryst.
-Det jeg kan røpe er at jeg går nøye gjennom tallene for hvert merke og hver gruppe etter hver sesong; hva solgte godt, hvilke merker/modeller gjorde ikke det? Dette blir grunnlag for budsjett for neste tilsvarende sesong. På messene vurderer jeg kolleksjonene nøye, og jeg bruker lang tid på å sjekke hvilke modeller jeg tror på, hvordan prisene er og hvilke kalkyler de gir. Etter dette justeres budsjettet utfra hvilke varegrupper jeg tror vil fungere. Først da starter valg av merker og modeller. Jeg er en analytiker og handler lite på impuls. I tillegg er jeg utrolig nysgjerrig på hva særlig ungdom har på seg. De er ofte veldig trendy og setter noen standarder også for de som er eldre, avslutter den erfarne innkjøperen, som gleder seg til innkjøpsstart for SS2025.