Kan skandinavisk teknologi løse størrelses-utfordringene i motebransjen?

Teknologiselskapet Knowit, kjent for å utvikle ulike digitale løsninger blant annet Vipps og Ruter, skal denne gangen løse størrelsesutfordringer i netthandelen med datadelingsplattformen Zizr, ‘sajser’. Butikker vil øke sin lønnsomhet og netthandlere treffer riktig størrelse i klær og sko med en gang. Kutt i returer reduserer i tillegg CO2-utslipp.

Beskrivelser av produkter i nettbutikker blir stadig mer treffsikre og vi tør å netthandle flere kategorier. Likevel er returer innen særlig kategoriene klær og sko skyhøye, rett og slett veldig lite bærekraftige.

Størrelse er største hinder
Undersøkelser viser at 35 prosent forlater handlekurven og gjennomfører dermed ikke netthandelen og halvparten bestiller flere størrelser av samme produkt fordi man er usikker på størrelsen. Nærmere 80 prosent forteller at siste retur skyldes feil størrelse eller passform. Dette er resultater funnet av Universitetet i Gøteborg, vinteren 2020.

Enklere blir det ikke
Konsumenten registrerer en Zizr-id. Denne henter kjøpshistorikk og danner et mønster som skal veilede forbrukerne til å velge riktig størrelse i ulike merker.
For å få denne veiledningen registrerer du deg med en mailadresse. Zizr baserer seg på kundenes kjøps- og returhistorikk og sammenligner dette opp mot produktinformasjon på tvers av alle nettbutikker som er med i Zizr-systemet. Med kundenes tilbakemelding på produkter de har kjøpt, tilpasses størrelsesanbefalingene kontinuerlig etter deres preferanser.

Økt netthandel
- Pandemien har satt ytterligere fart i netthandelen. Nå haster det med å få på plass løsninger som gjør det enkelt for kunder å velge riktig størrelse, slik at du ikke trenger å bestille tre par av den samme skoen. Zizr skal løse dette problemet, lover Petter Hellevik, CEO i Zizr.  

Fornøyde kunder vil handle mer når de vet at kjolen, buksen, skoene eller dressen passer, og butikken får mindre returer å hanskes med og tape penger på.

Når utfordringen er løst og vi treffer riktig på størrelsen med en gang vil vi handle mer, butikkenes lønnsomhet økes og kundereisen blir betraktelig enklere og miljøet spares. Vi kan handle mer vågalt, i betydningen nye merker og nye modeller når vi blir veiledet i størrelser.

Fungerer på tvers av nettbutikker
Zizr er en selvstendig tjeneste som oppleves lik, uavhengig av hvilken nettbutikk den er integrert i. Knowit har altså lang erfaring med apper som forenkler og sikrer digitale transaksjoner og GDPR reglene er ivaretatt. Mailadressen du registrerer krypteres og kan ikke identifiseres og misbrukes av noen. Med på registreringen får du en oversikt over hva du kjøper hvor, så lenge de du handler hos er en samarbeidspartner av Zizr.

Høye ambisjoner
- For å fjerne problemet med størrelser en gang for alle kreves det at aktørene i sko- og tekstilbransjen setter kunden i sentrum og tenker annerledes om datadeling. Alle nettbutikker har forstått at kunder forventer å kunne bruke Visa-kortet sitt der også, som i fysisk butikk. Det er akkurat det samme med ‘sizing’. Kundene forventer at de kan bruke sin Zizr-id uansett hvilken nettbutikk de handler i, sier Hellevik.

Zizr-teamet består av en gjeng teknologer og to herrer fra skobransjen med lang erfaring med størrelsesproblematikken, Bård Spilling og Henning Hexeberg. Teamet har store ambisjoner for programmet. Det satses i første omgang på Skandinavia før gjengen går løs på resten av verden. Pr nå er Zizr i dialog med store aktører som H&M, Kappahl, Varner, Skoringen, XXL, Active Brands, Bubblerom, Helly Hansen, Follestad, Ferner Jacobsen, Anton Sport, Zero C, Kleins og en rekke mindre omnikal-butikker.
Zizr lanseres i september.


‘Vi forbrukere har nesten slått oss til ro med at størrelser er et problem vi må leve med. Det er det ingen grunn til. Vi har teknologien til å løse det problemet. Zizr kombinerer kunstig intelligens med ekte kundedata, slik at alle får riktig størrelse’.
Petter Hellevik – CEO.

Petter Hellevik, CEO, Zizr. vil ikke at vi skal slå oss til ro med at størrelser er et problem vi må leve med.

 

Noen nyttige tall om returer innen sko og tekstil:

  • Netthandelsreturer koster sko- og tekstilbransjen over 400 milliarder dollar pr år
  • 79 prosent av alle netthandelsreturer skyldes feil størrelse eller passform
  • 25 prosent av alle netthandels-returer innen sko- og klær kastes
  • Sko- og tekstilbransjen globalt står for 10 prosent av det totale CO2-utslippet