Klar for digitalt innkjøp?

Det er helt nødvendig å akseptere at mye av innsalget må gjøres digitalt. Det er mange ulike program som bidrar til å gjennomføre et effektivt møte med innkjøpere for leverandører. Er du klar for det, enten du er innkjøper eller leverandør?

Det finnes mange supre løsninger for digitale showrom og smarte løsninger for kommunikasjon leverandør og innkjøper imellom. Det er lagt til rette for at leverandøren effektivt viser frem kolleksjoner, får satt fokus på viktige detaljer og ulike fargemuligheter, og innkjøper får et godt inntrykk av de ulike modellene.
Det kreves i større grad at leverandøren kjenner godt til innkjøpers butikk(er) og nærmiljøet for å påvirke valg av riktige modeller.

Mange er nok likevel ikke klare med digitale showrom, men må ta et digitalt møtesystem i bruk denne gangen. Det finnes heldigvis flere program som fint kan brukes for innsalg av AW 2021/22; for eksempel Google Meet, Zoom, Teams, ja til og med Messenger kan brukes.

Tommy Hilfiger
En som er godt i gang med digitalt innsalg er Diderik Robsahm Elsveen hos Tommy Hilfiger.
- Vi starter tidlig med innsalget fra Tommy Hilfiger, slik at vi når alle kunder i god tid. Denne gangen prøver vi å gjøre flest mulig møter digitalt, men er åpne for besøk på showrom så lenge vi ivaretar smittehensyn.
Da holder vi to meters avstand, bruker masker, og vasker etter hvert kundemøte. Og håndsprit brukes kontinuerlig.

Tommy Hilfiger har lenge hatt et digitalt showrom og effektive innsalgssystemer. Under innsalget av SS2021 fungerte de digitale løsningene veldig bra. Her brukte Diderik primært de digitale bordene på showrom i Oslo sentrum, hvor skjermene for første gang ble delt med innkjøpere via webex. 
- Dette fungerer like godt når kunden gjør det hjemmefra, så det blir veldig spennende å erfare hvordan innkjøpere synes dette fungerer for innsalg AW 2021/22. Den neste forskjellen fra fysisk innkjøp er jo at innkjøperen ikke får kjent på prøvene, men det tror jeg kun er en vane som må endres. I tillegg kreves det presise beskrivelser og detaljerte bilder av alle modeller. Jeg tenker jo at digitalt innkjøp er veien videre, korona eller ei, sier Diderik.


I tillegg har Tommy Hilfiger en seasonal B2B webshop, hvor kundene kan gå inn og se gjennom kolleksjonen og legge inn bestilling på pakken de ønsker. I etterkant går en selger gjennom bestillingen og godkjenner ordren.
Et siste alternativ er at Diderik sender bilder og info på produktene som PDF. Da sender han med ordreark i Excel for å forenkle innkjøpsprosessen for kunden.

- Jeg tror det viktigste er at vi leverandører er løsningsorienterte og tilpasser oss innkjøperes ønsker, at vi gjør oss godt kjent med de ulike kundene slik at vi kan være realistiske rådgivere i innsalget. Der har mange en god jobb å gjøre. Jeg tror alle blir mer kreative og profesjonelle når vi opplever det vi opplever nå, med strenge restriksjoner, avslutter Diderik Robsahm Elsveen.