Netthandel med omfattende retur – en miljøsynder

Netthandelen har økt voldsomt de siste årene. Ikke minst grunnet pandemien og stengte butikker. Når man ikke har hatt muligheten til å gå i en fysisk butikk og se på og prøve varene, er det mange som bestiller flere plagg av samme slag i ulike farger og størrelser, for å prøve klærne hjemme.

De store netthandels-selskapene har gode returordninger og ofte er fristene lange, og returen gratis. Det er absolutt kjøpers marked.

Hva skjer så med klærne vi har kjøpt på nettet og når vi sender dem tilbake i retur?

Forbrukermagasinet TV2 hjelper deg har gjort en undersøkelse hvor de plasserte trackere i varer kjøpt hos Zalando, og fulgte så varens returreise.

Lang returreise
Den ene jakka de returnerte fikk en lang reise. Først ble den sendt med Post Nord fra Norge til et mellomlager i Sverige. Derfra gikk reisen til hovedlageret i Tyskland. Så ble jakken bestilt på nytt og sendt til Finland, derfra ble den igjen returnert tilbake til Tyskland. Fra hovedlageret ble den bestilt til Spania og enda en gang ble den returnert først til et lager i Barcelona og til slutt tilbake til hovedlageret i Tyskland. Endelig ble jakken solgt til Tsjekkia hvor den fortsatt befinner seg. Men kunden har 100 dager returrett, så det er fortsatt mulig at jakken blir returnert enda en gang.

– Varer flyttes ofte mellom lagre av kapasitetsmessige årsaker, eller for å optimere muligheten for videresalg. Mens noen varelagre dekker en bestemt region, dekker lageret i Polen f.eks. flere regioner. Ved å flytte varer hit øker sjansen for at de selges og til slutt brukes, svarer Zalando. – I vår retur-prosess gjennomgår alle varer en standard kvalitetskontroll. De aller fleste av våre kunder returnerer varer i perfekt stand, og rundt 97 prosent av returnerte varer kan selges på nytt hos Zalando.

Varetransport og emballasje utgjør både en miljøutfordring, og en betydelig merkostnad for nettbutikkene. Tekstilforum har forsøkt å finne ut noe om hva bransjen gjør for å minske fraktforurensing via returnerte varer.

Netthandel lønnsom for kunder
Nesten alle de store kjedene har i dag egne punkt angående bærekraft. Det kan være forhold angående produksjon, levering av brukte klær etc.

I Norge er det lovpålagt 14 dager retur ved nettkjøp. Det finnes ikke tilsvarende rettigheter ved kjøp over disk, der får man tilbud om en tilgodelapp mens man ved nettkjøp får en regning man ikke trenger å betale før varene er mottatt.

Man får ofte tilbud om gratis frakt når man bestiller over et visst beløp. Dette gjør at netthandel er mer lønnsomt enn å måtte reise fysisk til et sted, betale bompenger, parkering eller billett på offentlig transport. Med de gode ordningene for retur av varer bestilt på nett er det en viss risiko at noen kunder tilpasser seg og utnytter systemet, noen angrer kanskje på handelen fordi tøyet ikke svarte til forventningene, mens enkelte kanskje til og med bruker plagget en gang, før de returnerer det.

Flere butikker og leverandører jobber med bærekraftsløfter, som blant annet omhandler returer. I disse løftene oppfordres sluttbruker å levere returer i butikk, noe som er mer miljøvennlig enn at varen blir sendt rundt og involverer flere ressurser.