Veksten i de ulike retail-bransjene

For de fleste bransjer i retail blir det ikke lett å oppnå samme omsetning som i fjor. Likevel; Virke spår en vekst på 5% for klær og 7% for sko.

På sine kvartaltsvise konjunkturseminarer fremlegger Virke prognose for vekst i norsk retail. Og de er nokså alene om å gi en prognose for hver bransje.

Prognose for vekst i 2021 pr bransje:

Klær

5

Sko

7

Elektronikk

-5

Dagligvare

-2

Sport

-2

Møbler

-5

Lavpris

-5

Byggevare

3

Netthandel

30

 

 

Virke tror at nordmenn vil bruke like mye penger på varer i år som i fjor.

Flere kjeder vil overføre sin omsetning fra butikker til nett, ikke minst gjelder dette i bransjene elektronikk, mote, sport, kjøkkenutstyr og møbler, spår Virkes sjeføkonom Lars E. Haartveit.

Mote og sko – som ble hardt rammet av pandemien – får trolig et etterlengtet løft til høsten.
Norsk retail fikk generelt en boosts i fjor, da nordmenn måtte holde seg hjemme. Derfor er det mer relevant å sammenligne med 2019 når restriksjonene lettes og samfunnet normaliseres.

Dagligvare/kiosk
Dagligvarebransjen fikk kraftig vekst i fjor – den høyeste på over 40 år – grunnet stengte grenser, utstrakt bruk av hjemmekontor og lite restaurantbesøk. Men kiosker i byene og ved knutepunkter har slitt.
Virke spår at dagligvare/kiosk vil falle med 2% i 2021 selv om pandemien i første halvår har holdt tallene oppe.

Byggevarehandel
Også byggevarehandelen fikk en boost av pandemien. Nordmenn fikk penger og tid til overs. Siden i fjor høst har også proffmarkedet hatt en sterk utvikling. Knapphet på råvarer har gitt prisoppgang. Virke tror at byggevarehandelen vil få en vekst på 3% i år. Isolert mot privatmarkedet er prognosen et fall på 4%.

Mote/sko
Bransjen ble hardt rammet av pandemien. Feiringer og festdager har vært fraværende, og folk har jobbet hjemmefra. Netthandelen har økt kraftig, og mer enn fem milliarder går til utenlandske nettbutikker.
Det forventes økning til høsten, men fortsatt vil ikke bransjen være tilbake til 2019-nivå.

Elektrobransjen
Flere faktorer ga elektrobransjen omsetningsøkning i fjor: Utstyr til hjemmekontor, underholdning, kjøkkenutstyr. Bransjen selger også kjøkken og elsykler. Virke spår at omsetningen vil falle med 5% fra fjorårets høye nivå.

Møbel
Møbelbransjen fikk en vekst på 13% i fjor. Både prisene og volumet økte.
Vi har brukt mye tid hjemme og på hytta i pandemien.
Virke tror bransjen får et fall på 5% i år.

Sport
Etter noen dårlige år fikk sportsbransjen et kjempeår i fjor. Hjemmesommeren bidro til det, og slik blir det i stor grad også i år. Nordmenn har god råd og kjøper eksempelvis dyre elsykler i store mengder.
Virke spår likevel et fall på 2% for bransjen.

Bredt vareutvalg
Lavpris traff godt mange av driverne gjennom pandemien: Dagligvare, sport, hjem og hage og turutstryr. Kjedene i bransjen er gode på å ta inn nye varegrupper med potensiale.
Virke spår et fall på 5% i år, til et nivå som fortsatt vil være 12% høyere enn i 2019.

Netthandel
Netthandelen økte kraftig i fjor, noe som er svært naturlig da nordmenn holdt seg hjemme og butikker tidvis har vært nedstengt. En rekke aktører har bevisst skjøvet fram sin netthandelsløsninger.
Hvor mye av omsetningen vil gå tilbake til fysiske butikker når samfunnet normaliseres? Forbrukere har fått endrede vaner, og netthandelsløsningene og leveringsalternativene er blitt bedre.
Virke spår at netthandelen vil fortsette sin kraftige vekst med 30% i år.