Tønnesen selger seg ut av Eurosko

Det startet i Mandal for 86 år siden. Tønnesen 1937 i den lille sørlandsbyen er fremdeles flaggskipbutikken. Familien Tønnesen har i mange år i tillegg drevet flere Euroskobutikker men nå skiller Eurosko Sør as og Tønnesen 1937 lag.

Eurosko Sør as eier åtte Eurosko-sko butikker fra Søgne i øst til Bryne i vest, og Tønnesen 1937 as med store butikker i Kristiansand, Mandal, Stavanger i tillegg til egen netthandelsbutikk, er søsterselskap. 
Ulike og kundegrupper 
De to selskapene er eid av Lord 1 as som er Tønnesen-familiens investeringsselskap.
– Begge driftsselskapene har sko som hovedproduktgruppe, men har forskjellige konsept og kundegrupper. Eurosko-butikkene har primærfokus på kjedens egne merkevarer, mens Tønnesen 1937-butikken utelukkende fokuserer på norske og internasjonale merkevarer i tillegg til et godt utvalg av vesker og interiørartikler fra kjente merkevarer, forklarer Erik Tønnesen, som er styreleder i begge selskaper.

Hvorfor selges de åtte Eurosko-butikkene?
– Det har over tid vært krevende å være i en spagat med drift og fokus på ulike segment og profiler selv om begge selskapene har hatt ulik ledelse innad i familien. Det er Grethe Tønnesen som har hatt ansvar for Eurosko-butikkene, mens sønnen Henrik har fokusert på Tønnesen 1937-butikkene. Begge har kjent på kjærligheten til å kunne utvikle og designe egne profiler og kunne vokse med eget konsept uten å ta hensyn til kjedens begrensninger og ambisjoner, opplyser Erik Tønnesen. 
-Familien har derfor over en tid hatt tanker om at et salg av Eurosko butikkene ville være ønskelig for familien. Vi er derfor glade for at vi fant en god løsning med Eurosko Norge og at en samlet familie nå kan konsentrere seg om å utvikle hjertebarnet Tønnesen 1937. Vi vil selvfølgelig savne gode kolleger og medarbeidere både i Eurosko Norge systemet og ikke minst alle de flinke butikklederne og ansatte i de åtte butikkene som nå selges, sier Grethe Tønnesen.
En tid for alt
Det understreker ekteparet. Grethe og Erik Tønnesen var med på etableringen av Eurosko Norge i 1983, og kan vise til 40 års medlemskap. Ingen av dem kan huske at det er andre medlemmer i dag som var til stede under denne etableringen. Slik sett er det vemodig å tre ut av kjeden, synes de. 
Tønnesen 1937 
Tønnesen 1937 har vært et begrep i Mandal siden oppstart i 1937. I tillegg er Tønnesen 1937 etablert  i Kristiansand og Stavanger, samt en nettbutikk.
Grethe og Erik Tønnesen har blitt 65 år. Grethe vil fortsatt vie sin tid til butikkene med primæransvar for butikken i Mandal og samtidig ha en fast hånd på konseptet til alle butikkene.
– Det skal være verd en reise å komme til en Tønnesen 1937-butikk, poengterer Grethe Tønnesen.
Hun er opptatt av at butikken skal skille seg fra øvrige butikker både i form av utvalg, design og service. 
Erik har aldri hatt en operasjonell rolle i butikkene og vil fortsatt ha fokus på kapitalforvaltning, investeringer og utvikling av næringseiendommer. 

Erik, Grethe og Henrik Tønnesen er alle engasjert i Tønnesen 1937.

Hele familien vil imidlertid være engasjert i å forsterke og videreutvikle Tønnesen 1937 med fortsatt primærfokus på medium/high end-segmentet innenfor sko, vesker og interiør. 
– Butikkene er designet av Metropolis Arkitekter og er alle sammen 700 – 1000 kvm store med bruk av høykvalitets innredninger. De er kostbare å bygge og drifte, og krever derfor relativt store volum for å bli lønnsomme, sier Henrik Tønnesen, som fortsatt skal være ansvarlig for driften. 

– Nettbutikken har fått godt fotfeste i markedet og vokser fra år til annet med 30 – 50 prosent. Vi er veldig fornøyde med denne utviklingen og den kompetansen som vi nå har etablert inhouse med hensyn til bruk av SoMe-plattformer og Google optimalisering, sier Henrik. 

Tønnesen 1937 forventer å selge kvalitetssko, vesker og interiør for ca. 65–70 MNOK inneværende år.