Clubhouse - det nye sosiale mediet
Clubhouse er det nye sosiale nettverket hvor du kan prate eller lytte i sanntid. Ingenting tas opp, og du ser ingen. Appen som ble lansert i USA i april 2020 var egentlig en app for musikkbransjen, så kom koronaen og den ble allemannseie. Nå har den tatt av i Norge også.
Du må bli invitert av et medlem for å bli en del av Clubhouse. Som medlem kan du invitere to nye inn i denne spennende klubben. Slik vokser medlemstallet og kanalen raskt.
Når noen har noe å dele får du et varsel. Er dette interessant for deg velger du om du kun vil lytte eller delta aktivt i samtalen. Rekker opp hånden får du bli med i samtalen. En hovedregel er at det som skjer på Clubhouse - blir på Clubhouse. Det er ikke lov å ta opp lyden og dele i etterkant.
Clubhouse består av klubber, som igjen har ulike rom. Fordi dette er et sosialt medium hvor det kun er lyd i nåtid tror flere at deltakelsen blir 'lavterskel' og aktiv. Nettopp derfor blir ideer og meninger delt og diskutert.
Clubhouse er fundamentalt forskjellig fra Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Det er lydbasert og alt skjer IRL (In Real Life). Her treffer du influensere, entreprenører og “guruer” som du kanskje ville betalt skjorta for å treffe ellers.
Nye muligheter for markedsføring
Flere bedrifter har allerede tatt i bruk denne nye kanalen. Som deltaker kan du være hvor som helst. Trenger du innspill på noe du tenker er en briljant ide er det bare å invitere til et klubbmøte, og innspill vil strømme inn.
Jeg ventet i spenning på en invitasjon, og der kom den!
PS. Appen er utviklet av Silicon Valley-gründer Paul Davison og Rohan Seth, som tidligere jobbet for Google.