Det perfekte førsteinntrykket
Visningsrommet, om det er butikken, kontoret eller showrommet, avslører hvor ryddige vi er, om vi er oppdatert på trender, og selvfølgelig skal det vise hvilke produkter vi representerer. Connie Johansen er eksponeringsdesigner og vet mye om hvordan visningsrom bør organiseres for å eksponere produktene best mulig og for å vekke interesse.
Hvordan produktene presenteres er første kommunikasjon med kundene. Det tør jeg påstå at noen i bransjen har glemt.
Pynt brura og bli mer attraktiv
Hovedmålet med all vareeksponering er å fremheve produkter for å øke omsetningen. Har du sett din egen bedrift utenfra og besøkt den med en kundes øyne? Gjør du denne nyttige øvelsen, kan det hende du får en overraskelse og tenker at det er behov for en ‘vårrengjøring’.
Får du kunder til å stoppe opp når de passerer? Får de en orientering om hva som finnes, og blir de positivt nysgjerrige? For å få til en ønsket stoppeffekt kreves en presentasjon med et estetisk raffinement.
Du har kun få sekunder på å vekke kundens interesse, klarer du ikke det, spaserer en omsetning rett forbi, og inn til en konkurrent. Au da!
Når man lager en presentasjon er det viktig å hele tiden justere og rydde slik at det ser planlagt og ryddig ut.
Et lekkert showrom skal i tillegg fungere effektivt
Det å dekorere et showrom er annerledes enn å dekorere utstillingsvinduer i en butikk.
I showrommet må du ta hensyn til at det du eksponerer fristende, også er lett for selgeren å jobbe seg gjennom for å vise hele kolleksjonen. Altså må det være en praktisk rekkefølge. Butikkvinduer har som mål å gjenspeile sesongens trender, med fokus på et utvalg av merker og modeller på en måte som vekker nysgjerrighet.
En ekstern ressurs ser med sultent blikk
Johansen mener at en viktig suksessfaktor i en presentasjon er at leverandøren eller butikkeier har et eierskap, og god plan med utstillingen og andre salgsfremmende tiltak. Poenget er ikke at det skal se ‘pent ut og ryddig ut’, men markedsføre og profilere merkevaren på beste måte.
-Presentasjonen skal i tillegg vekke behov og lyst hos mottaker som er på jakt etter nettopp det du viser frem, eller handler på impuls. Du skal sørge for at de fleste lar seg påvirke av nysgjerrighet til å ta første steg inn.
Som dere ser har jeg en morsom jobb – ingen dager er like, ler Connie når hun kryper under noen kjøler for å justere en utstilling.
Inspireres av nysgjerrighet
-Jeg er nysgjerrig og observant, og inspireres i grunnen av alt som rører seg rundt meg. Inntrykkene bruker jeg aktivt når jeg møter en ny oppdragsgiver; hvilke produkter skal eksponeres, hvem er kunden, hvordan kan jeg speile oppdragsgiver og produktene i et samspill på en unik måte, og så videre. Ideer, kreative innspill og de praktiske mulighetene dukker raskt opp, inspirert av reiser, andre utstillingsvinduer, trender, sosiale medier som Pinterest og Instagram, tv-serier, naturen og, ikke minst, av det kunden forteller om produktene. Ofte trenger jeg ikke starte helt på nytt med en utstilling, det er nok med nye øyne og noe nytt som blir lagt merke til.