Dette tror Vipps om fremtidens betalings­løsninger

Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps svarer på spørsmål om veien videre for Vipps.

Hva mener dere har vært de viktigste endringene innen betalingsløsninger for retail de seneste årene?
– Veksten i netthandel stiller nye krav til betaling på nett, samtidig som mange butikker har innført 'klikk og hent' løsninger i butikkene. Flere selvbetjente kasser stiller nye krav til enkel betaling ute i butikkene. Samtidig skal alle disse løsningene spille sammen på bakrommet uten å øke kostnadene. Vipps jobber for å gjøre kundereisen veldig, veldig enkel, og for at det skal være enkelt å drive butikk.

Hva tror dere blir de viktigste endringene framover, teknologisk og markedsmessig?
– Vi tror mangfoldet av betalingsløsninger vil gi store muligheter for å skape nye og mer lønnsomme kundereiser. Eksempel på dette kan være å ta betalt ute i butikkene rett fra selgere, eller å enkelt sette opp pop-up stores på arrangementer, utenfor butikken eller andre steder på kjøpesenteret. En annen viktig endring er koblingen mellom lojalitets programmer og betalingsløsninger. En god løsning vil gi en langt mer sømløs handelsopplevelse for trofaste kunder enn tilfellet er i dag. Løsningen vil også gjøre at butikkene får flere muligheter for å drive nye kunder til butikkene, samtidig som de bruker mindre tid på å registrere nye kunder.

Vegar Heir er Kommersiell leder i Vipps.

Kommer relativ nye betalingsaktører til å spise markedsandeler fra de større og mer etablerte?
– Selv om det kommer en rekke nye aktører som bygger seg opp med utgangspunkt i BNPL (kreditt tjenester) eller PSD2 (tilgang til bankoverføringer), så tror vi fortsatt at tjenester må være relevante for kundene og ha sterke merkevarer. Vi tror også handelen vil stille større krav til betalingsaktører fremover, både på kostnader og for å kan skape mer verdi utover selve betalings transaksjonen.

Tror dere aktører som Google, Apple og Samsung kommer til å vokse på betaling for norske retailere?
– Ute i butikk står terminalene klare til å ta imot tæpping med mobile lommebøker som har tilgang på NFC. Men foreløpig er ikke veksten fra de internasjonale gigantene så stor i Norge, og vi ser fra andre markeder at veksten går saktere enn forventet. Sammen med handelen bygger Vipps løsninger som fyller lokale behov og sikrer kontroll over kundereisen for butikkene. De internasjonale gigantene skal få sterk konkurranse fra Vipps i Norden.

Hva er de sterkeste konkurranseparameterne hos dere?
– Vipps jobber for å forenkle så mye som mulig, inkludert betalinger på nett og i butikk. 4,4 millioner nordmenn går rundt med Vipps i lomma. Det er et fantastisk utgangspunkt! Vi jobber tett med retail bransjen i Norden for å skape de beste handelsopplevelsene, og vi tror at det er et konkurransefortrinn for handelen i Norden at vi kan bygge enkle kundereiser som står seg i konkurransen med globale retail aktører.