Egen influenser-plattform
Klarna lanserer nå influenser-plattformen Creator Platform, som gjør det enkelt for butikker å finne influensere som matcher deres målgrupper og produkter. Butikkene kan lettere skape engasjement i deres målgrupper og få mer ut av sine influensersamarbeid. Influensere på sin side får muligheten til å gi mer relevante produktanbefalinger til sine følgere og få bedre fortjeneste.
Løsningen, som nå lanseres i hele 45 land, skal gi både influenser og butikk full realtidsoversikt over resultater og effekten av samarbeidet.
I gjennomsnitt har merkevarer som bruker denne plattformen tredoblet sitt salg etter influensersamarbeid. De har også rapportert at de bruker 80 prosent mindre tid på å administrere denne type samarbeid. Creator Platform er bygd og utviklet på APPRL, som Klarna kjøpte i 2021.
–Med denne plattformen får influenserne mer tid til å skape kvalitetsinnhold i stedet for å bruke tid på administrasjon. De får også tilgang til partnerskap, kampanjer og aktiviteter med noen av verdens mest kjente merkevarer. Dette kan gi dem bedre fortjeneste. For butikkene blir det lettere å identifisere riktige influenserne, og hvilke kanaler som gir best resultater, sier grunnlegger av APPRL og Head of Social Shopping i Klarna, Martin Landen.
Viktig kanal
Per i dag utgjør influensermarketing-økonomien rundt 16 milliarder dollar globalt. Med lanseringen av Creator Platform åpner Klarna opp en ny og helt avgjørende kanal for sine mer enn 450 000 globale butikkpartnere. Klarna utvider også med dette ytterligere sin marketing-satsing, som allerede gir 600 millioner «leads» hvert år til deres butikkpartnere over hele verden.
Bare i Norge har 28 prosent av de som har handlet direkte fra sosiale medier, handlet via influensernes egne profiler. Blant Generasjon Z-shopperne (18-25 år) er denne andelen på hele 49 prosent.
Samtidig opplever influensere at det kan være en utfordring å drive en virksomhet samtidig som de skal skape unikt innhold. Flere butikker rapporterer også om vanskeligheter med å finne den riktige influenseren for sine målgrupper, og utfordringer med å måle effekten innholdet faktisk gir. Klarna Creator Platform løser dette ved å koble sammen butikk og influenser direkte. Den strømlinjeformer alle trinnene i prosessen - fra den første kontakten, til å følge salget, analysere effekten og administrere fakturering.
Enklere for både butikk og influensere
I stedet for å signere individuelle kontrakter for hvert nytt partnerskap, kan influensere nå, gjennom Klarna, få direkte tilgang til verdensledende merkevarer og selv velge mellom tusenvis av produkter de kan anbefale til sine følgere.
Butikkene kan søke blant mer enn 500 000 influensere globalt og følge deres prestasjoner i realtid, mens samarbeidet pågår – både når det gjelder trafikk, salg og konverteringsrater. Dette gjør at de kan øke sine aktiviteter og bruke datainnsikt til å reinvestere for å få maksimalt ut av samarbeid.
Enklere reach til inntekt
– Med det sømløse og enkle brukergrensesnittet er Klarna Creator Platform noe alle influensere bør ha, uavhengig av om de akkurat har startet eller har mange følgere. Med muligheten til å velge blant tusenvis av produkter som jeg kan anbefale med ett klikk, er det enklere enn noensinne å gjøre reach om til inntekt. Realtidsinnsikten gjør det også enkelt å finne ut hva følgerne liker, noe som hjelper meg med å lage bedre og mer relevant innhold, sier influenser og Fashion Director i Klarna, Emilia de Poret.