Er gratis retur på vei bort?

Tilbud om gratis retur har lenge vært et konkurransefortrinn og ønske om å tilby god service. Flere butikker opplever etterhvert dette som et gode som misbrukes. Vi har nylig lest at blant annet Zalando har 50 prosent returer og at Boozt fryser kunder som har høy returandel. 

E24 har gjennomført en spørreundersøkelse om returer og resultatet er nedslående. Tre av ti varer returneres hos svenske Boozt. For å begrense dette fryses kontoer til kunder som gjentatte ganger utnytter tilbudet om gratis retur. Hele 57.000 kundekontoer har så langt blitt fryst. 

Herrebutikken Care of Carl tilbyr i utgangspunktet gratis retur, men forskjellsbehandler kunder med det de kaller «usunn kjøpsadferd». For de kundene har de innført returavgift og begrenser antall betalingsalternativer. 

Når du må betale for returer begrenser mange kunder dette som et valg når de handler, og 'garderingskjøp' reduseres, altså det å bestille samme plagg i flere størrelser eller farger.
Omtrent halvparten av Zalandos nettsalg kommer i retur. Dette er ikke nytt, slik har det vært i mange år. Det viser seg at mange av retur-varene ikke kan selges videre til full pris så tapet blir stort.

Mange aktører gleder seg til at virtuelle prøverom blir så gode og tilgjengelige slik at kunder kun handler det de ser passer og er et ønsket produkt.