Er Timberland til salgs?

VF Corporation kunngjorde 13. februar at de vil gjennomføre en ‘strategisk gjennomgang’ av sin merkevareportefølje etter et nytt skuffende kvartal for sko- og klesselskapet.

Nå spekuleres det på om Timberland kunne være en kandidat for avhending, eller rett og slett er til salgs.
Selskapet rapporterte om en salgsnedgang på 16 prosent til 3 milliarder dollar og et netto tap på 42,5 millioner dollar, og spesifiserte ikke hvilke merker som sannsynligvis vil bli solgt.
Likevel; administrerende direktør Bracken Darrell, president og CEO i VFC, sier at alle selskapets merker potensielt kan være på blokken.
Vans, som har slitt over flere kvartaler, opplevde en omsetningsnedgang på 29 prosent til 668,2 millioner dollar i Q3. VF la i oktober frem en strategisk forretningsomforming, hvor en del av planen innebærer å revitalisere Vans med en ny president. 
Darrell sa i oktober at det var lite sannsynlig at snuoperasjonen ville bli realisert i regnskapsåret 2023, men det ser ut til at selskapet likevel legger energi og ressurser i snuoperasjonen.

Timberland ligger an til å bli solgt
Ifølge analytikere kunne Timberland, som gikk ned 21 prosent til 473 millioner dollar i Q3, være et av merkene som kunne være på VFs salgsliste.
-Timberland har vært en skuffelse for VFC siden merkevaren ble kjøpt i 2011, sa Williams Trading-analytiker Sam Poser i en melding til investorer nylig. 
-Vi tror at VFC bør selge Timberland, selv om vi ikke vet hvem kjøperen kan være.
Stifel-analytiker Jim Duffy estimerte at salget av Timberland kan gi selskapet mer enn 900 millioner dollar.

Det er uenighet om dette.
-Jeg mener det er lyspunkter for Timberland, sier Jane Hali & Associates-analytiker Jessica Ramirez. Hun fremhever merkets gunstige posisjon innen kategorien arbeidstøy og -sko. 
-Det kan bringe verdi til noen som vet hvordan man skal drive dette segmentet skikkelig.

Er Authentic Brands Group interessert mon tro?
Authentic Brands Group, er selskapet bak dusinvis av merke- og detaljhandelsoppkjøp som Forever 21, Barneys New York og JCPenney. De har gjort flere betydningsfulle skokjøp den siste tiden, inkludert kjøpene av Hunter Boots, Rockport og Boardriders, morselskapet til Quiksilver, Billabong, Roxy, DC Shoes og andre. 
Tidligere i år kjøpte Authentic også det ikoniske, men utfordrede Sperry-merket fra Wolverine Worldwide, som også solgte sin Keds-virksomhet til Designer Brands Group i fjor.
Gitt denne trenden, kunne det over 50 år gamle Timberland-merket sannsynligvis passe godt inn i Authentics eksisterende portefølje av arvede merker.

Kilde: www.footwearnews.com