Fall i omsetningen

Omsetningen i skobutikkene gikk ned med 2,2 prosent i første tertial i år. I andre termin i år økte omsetningen med 25 prosent. Gradvis gjenåpning av samfunnet og svake omsetningstall i fjor vil løfte omsetningen utover året. For første gang siden 2015 vil omsetningen øke igjen i år.

Omsetningen i skobutikkene gikk ned med 2,2 prosent eller med 15 millioner kroner til 680 millioner kroner ekskl. mva. i første tertial i år. Omsetningen i skobutikkene var i første tertial i år 35,2 prosent mindre enn i første tertial i 2019, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

I klesbutikkene gikk omsetningen i første tertial i år ned med 2,6 prosent til 5 947 millioner kroner. Omsetningen i første tertial i år er 156 millioner mindre enn i første kvartal i fjor og 2,3 milliarder kroner eller 16 prosent mindre enn i første tertial i 2019. Svært god vinter bidro til at omsetningen i sportsbutikkene økte med 21,4 prosent til 4 894 millioner kroner i første tertial. Omsetningen i første tertial i år var 864 millioner kroner høyere enn i første tertial i fjor og 269 millioner høyere enn i første tertial i 2019.

De norske netthandelsbutikkene økte omsetningen med 42,9 prosent til 13 494 millioner kroner. Omsetningen i årets fire første måneder var vel 4 milliarder kroner høyere enn i første tertial i fjor og vel 6 milliarder høyere enn i de fire første månedene i 2019. Totalt økte omsetningen i detaljhandelen unntatt salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner med 10,1 prosent til 159,6 milliarder kroner i årets fire første måneder. Omsetningen i første tertial i år er 17 prosent høyere enn i samme periode i 2019.

Vekst for første gang på fem år

Pandemien og tilhørende restriksjoner har gitt kraftige omsetningsutslag for skohandelen. Omsetningen i 2020 falt med 17,9 prosent til 3 155 millioner kroner ekskl.mva. Mesteparten av nedgangen kom i pandemiens første fase (2. termin) da omsetningen ble mer enn halvert og da smittebølge 2 kom i slutten av oktober med nye innstramminger som førte til at nesten hele julebordsesongen ble kansellert, noe som rammet sko- og klesbutikkene sterkt. Nedstengingen av kjøpesentre og butikker fra slutten av januar til begynnelsen av mai i deler av landet i år ga betydelig salgssvikt. Men svært svakt andre termin i 2020 ga likevel 25 prosent vekst i skoomsetningen i perioden mars-april. Omsetningen i andre termin i år var likevel over 40 prosent mindre enn i andre termin i 2019. Gradvis gjenåpning av samfunnet og svake omsetningstall i 2020 vil løfte omsetningen i skobutikkene utover i 2021. Etter fem år med nedgang i omsetningen vil skobutikkene endelig øke omsetningen i inneværende år.

Økt netthandel

Netthandelen av klær, sko etc. har tatt seg kraftig opp under koronaperioden. Omsetningen av klær, sko, vesker og tekstil- og utstyrsvarer i norske netthandelsvirksomheter økte i 2020 med 33,6 prosent eller med 1 613 millioner kroner til 6 415 millioner kroner. Veksten har fortsatt inn i 2021 med 36,9 prosent vekst i første tertial. Omsetningen i første tertial i år var på 2 328 millioner kroner mot 1 700 millioner i samme periode i fjor. Omsetningen i de fire første månedene i år er 70 prosent høyere enn i samme periode i 2019.