Holdbarhet og teknologi gjør Gaitline til et mer bærekraftig skomerke og bonus er bedre helse

Ambassadør Aleksander A. Kilde sammen med mannen bak Gairline, Håvard Engell. Det norske skomerket ble etablert i 2012 av far og sønn, Håvard og Andreas Engell. Bakgrunnen for dette tekniske skomerket er Håvards 15 år i Olympiatoppen. Han erfarte hvor avgjørende fotens ved og vel er for hele menneskets prestasjon og helse.

Ikke bare er Gaitline et skomerke, den bidrar til at foten, som er selve instrument for gode steg i livet, er i stand til nettopp dette.
-Yttersålen er det helt unike i våre sko. Den bidrar til at kroppens vekt balanseres optimalt gjennom steget, forklarer Andreas, og forteller videre at hele æren tillegges Håvards interesse for kroppens balanse og riktig gange etter å ha vært ansvarlig for teknikk- og bevegelsesanalyse og skadeforebygging for mer enn 30 idretter.
Håvards nysgjerrighet og interesse for menneskers prestasjon og helse fikk ham til å lure på hvorfor det ikke fantes en sko som virkelig optimaliserte kroppen på markedet. Han fikk da ideen til en helt ny type såle. Slik startet Gaitline-reisen og de første skoene kom på markedet i 2014.

Eget laboratorium i egne lokaler
Gaitline har nylig flyttet inn i oppussede lokaler i Nydalen, et lokale som har gitt enda bedre plass til deres eget laboratorium. Her forsker den tidligere ballettdanseren, Håvard Engell, på fotens egenskap når vi går og hvordan signalene mellom hjernen og foten fungerer. Sistnevnte er en ny studie som er godt i gang, som Magasinet SKO skal gi spalteplass til i en senere utgave.
I mange år, lenge før Gaitline, har Håvard drevet med forskningsarbeid på balanse og bevegelse i tett samarbeid med en rekke norske OL-gullmedaljører. Etterhvert ble ideen om Gaitline født, og ‘forskeren’ Håvard startet samarbeid med Andreas som er ekspert på markedsføring og merkevarebygging. Sammen utviklet de en revolusjonerende såleteknologi spesielt utformet for bruk på hverdagssko til urbane bymiljøer. Utvikling av sålene foregår hele tiden, og for to år siden fikk Gaitline 9,8 millioner kroner fra Forskningsrådet for blant annet å utvikle sålematerialet som de nye kolleksjonene nå har.

SGL-teknologi
Sensory Gait Line, SGL, er en avansert teknologi som er designet for å balansere vekten av kroppen optimalt når du står og går på harde og flate underlag.Mellomsålens funksjon er å hjelpe kroppen til å oppnå balanse. Yttersålen har en sylinder under som kalles Arch-roller. Den støtter den naturlige formen på fotbuen, optimaliserer vektfordelingen og forbedrer komforten.Materialet i sålen kalles Ignite PRO med lang brukstid i kombinasjon med unik demping.For mange betyr dette ‘bare’ en lett og dempende sko, mens ideen og hemmeligheten bak sålen er en sko som bidrar til å optimalisere fotens og kroppens bevegelser.

Kan flytte produksjonen til Norge
Utviklingen av sålen har tatt tid og flere års forskning. Materialet ble til slutt utviklet via Nordiske kjemikere og overført til kinesisk kunnskap, som er råest i verden på blant annet materialer på løpesko. Tilsammen ble dette innovasjonen Ignite PRO.
Mosjøen kommune har tilbudt Gaitline å sette opp en fabrikk som kan produsere sålene om de tar patentet hjem og robotiserer produksjonen.
-Norsk produksjon kan absolutt bli virkelighet. Utfordringen er overdelene som må sys og limes på sålen. Dette krever mye kunnskap, maskiner og veldig flittige hender som vi ennå ikke har i Norge. Skal sålene eksporteres fra Norge til for eksempel Kina for å bli satt sammen med overdelene for så å bli sendt tilbake til Norge, er dette svært lite bærekraftig, oppsummerer designer og kreativ leder, Petter Nordbø, og avslutter med at de absolutt ikke har parkert drømmen om norsk såleproduksjon.

Hvordan skal budskapet om en helsebringende sko formidles til sluttbruker?
Spørsmålet ble møtt med entusiasme fra markedssjef Stine Gylterud.
-Vi benytter en app hvor selger av skoene finner svar på alle mulige spørsmål, og som forteller enkelt om fordelene ved skoene. Vi vet at mange bruker og setter stor pris på denne kunnskapsappen. Videre bruker vi mye ressurser på selgeropplæring og engasjement i butikk. Det er jo klart at det er kunnskap som må til for å fortelle sluttbruker at det finnes teknisk avanserte sneakers som gjør deg godt, og har en resirkulerbar såle som er holdbar.
Gylterud forteller videre at den nyeste fysiske kanalen er Løplabbet, som lanserte Ignite PRO med stor begeistring. I tillegg selger Enklere Liv veldig mange par av utvalgte modeller i året, det gjør også Anton Sport og Sport 1.
-Skobransjen kan også bli en viktig samarbeidspartner. Her finnes et stort potensial. Jeg tenker at skobutikkene kunne hatt stor glede av å selge flere tekniske sko, det må jo være morsomt å bidra til at kundene får sko på bena som gjør helsen bedre – ikke sant? oppfordrer kommunikasjonsansvarlig i Gailine.

Aleksander A. Kilde som omdømme-bærer
Alpinisten med lang erfaring fra idretten har selv erfart hvor viktig det er at kroppen fungerer for å yte maksimalt. Han har selv bedt om å få være ambassadør for Gaitline. Etter han begynte å bruke Gaitline kjente han hvordan hele kroppen reagerer positivt og ryggsmertene forsvant. Det resulterte i at han tok kontakt med gjengen i Nydalen og spurte om de trengte en troverdig ambassadør for skoene.
Kildes interesse for merket har ført til at en rekke andre idrettsutøvere har oppdaget merket og blitt fan av skoene, noe også danserne i New York City Ballet har gjort.
-Vi er ikke overrasket, men selvfølgelig veldig glade og stolte over at de som har oppdaget skoene blir superfornøyd. Dette omhandler om at vi innfrir det vi lover med teknologien vår.  Tilbakemeldingene på Ignite PRO er at sålene er både lettere, har merkbar mer demping og brukerne merker 74 prosent mer respons i materialet, avslutter Andreas Engell fornøyd.