Hun skal jobbe for fortsatt Zalando-vekst i Norden

- Vi er godt fornøyde med den sterke veksten de siste årene. Norden er en av de raskest voksende regionene for Zalando og vi har ambisjoner om fortsatt sterk vekst. Det sier nordisk direktør i Zalando, Joanna Hummel.

Hun startet i jobben i desember i fjor og er ansvarlig for Zalandos strategi og daglige drift i det nordiske markedet. Hun kom til Zalando fra stillingen som administrerende direktør i H&M Afound, og har tidligere arbeidet i kosmetikk-kjedene Lyko og Kicks.

- Norden blir et stadig viktigere marked for Zalando, med en totalomsetning på vel en milliard euro i de fire landene i 2020 og et stadig voksende antall aktive kunder. Ambisjonen de neste årene er å øke antall aktive kunder, blant annet ved å tilpasse sortimentet i de ulike varegruppene til nordiske forhold, fortsette å legge til rette for enkle og raske leveranse- og betalingsløsninger og knytte til oss flere lokale utøvere via vårt konsept Connected Retail, som ble lansert i Norge i fjor.

Nordmenn vil handle norsk og lokalt
Nettopp lokal tilknytning og kortere, raskere og mer bærekraftige leveranser er viktig for de norske og nordiske kundene, konstaterer hun:
- Undersøkelser viser at norske kunder i stor grad ønsker å kjøpe norske og nordiske merker, og nær halvparten sier at de ønsker å handle lokalt. Vi ser også at nordmenn handler mye i sport- og outdoor kategoriene, og at de skiller seg noe ut fra de øvrige nordiske markedene med noe høyere kjøpekraft, og at de aksepterer høyere prispunkter for å kunne kjøpe mer bærekraftige kvalitetsvarer med lengre livslengde. Slik sett kan Norge sammenlignes med Sveits.

Konseptet Connected Retail i sterk vekst
- Zalando har tre transaksjonsmodeller som vi benytter i dag: Kundene kjøper fra vårt lager. Vi har et partnerprogram hvor eksterne partnere kobler sitt sortiment til vår plattform. Og vi har konseptet Connected Retail hvor vi har tilgang til varebeholdningen til lokale kjeder eller enkeltbutikker. Den siste modellen er i sterk vekst, og vi har i dag 7000 enheter i vårt Connected Retail-program i Europa. 500 av dem er i Norden.

På spørsmålet hvilke kostnader vil en tilknytning til Connected Retail-konseptet innebære, svarer Hummel at Zalando tar en kommisjonsavgift av salget, på et nivå som ligger noe under gjennomsnittet i markedet, svarer Hummel

- Det er en unik mulighet for en lokal butikk å nå ut til millioner av kunder de ellers ikke har muligheter til å treffe. Responsen fra de norske butikkene som er tilknyttet Connected Retail-konseptet er positive, men det er et stort potensial, fordi bare en liten del av de artiklene som finnes i det norske markedet foreløpig er lagt ut. Det er ikke størrelsen på butikken det handler om, her er det mulig med alle varianter og størrelser, men man må tilpasse innkjøpene til et høyere omsetningsnivå, forteller Joanna.

Må redusere returhandelen
- Zalando har bygget et godt fundament rundt bærekraft og har ambisiøse mål for blant annet å redusere sitt karbonavtrykk, benytte resirkulerbar emballasje, bruke mer bærekraftige materialer og etablere etiske standarder. Men en fortsatt høy returandel byr på utfordringer når det gjelder bærekraftarbeidet, påpeker Hummel og fortsetter:

- Vi har stort fokus på miljø og bærekraft og arbeider hele tiden for å skalere opp innsatsen. Det viktigste av alt er at bærekraft har beveget seg fra å være en ekstra investering til å bli en kjernefaktor i alt vi gjør. Her er returer en utfordring, og vi arbeider intenst på flere områder for å redusere returandelen. Vi skiller mellom to former for returer: de uunngåelige returene som kommer fordi varen ikke passer eller kan brukes av kunden og de returene som kan unngås, fordi kunden bestiller unødvendig mange artikler. Vi har kommet et godt stykke på vei med tekniske løsninger for å redusere problemet, og har redusert størrelsesbetingede returer med ti prosent. Vi jobber videre og det vil skje mye mer i tiden som kommer. Like viktig er det å fortsette å bevisstgjøre kundene, slik at de ikke bestiller unødvendig mange artikler.

Når vi spør om det vil være en løsning å kutte fri frakt og retur svarer den nordiske direktøren at de alltid har arbeidet ut fra en forretningsmodell hvor vi tilbyr fri frakt innenfor bestemte beløpsnivåer, og fri retur, så det er det ingen planer om å endre på.