Mer enn postkasser

Postkasser kan være så mye mer enn et sted å motta post. I morgendagens postkasser kan det også bli enklere å få ting ut av huset, enten det skal resirkuleres, returneres eller deles med ditt eget nabolag. 

Klarna er først og fremt kjent for sine betalingsløsninger og for å gjøre våre handleopplevelser smidigst mulig. Nå går de videre i forbrukerreisen og engasjerer  seg i leverings- og returpunkter. 


- Å inspirere bransjen ved å utvikle en prototype på fremtidens postkasse er et helt logisk neste skritt for oss, sier markedsdirektør i Klarna, Norge, Thomas Elvestad.
Lokal handel, resirkulering og 3D-printer

  • Den første modulen er en inn- og utboks. Her kan du legge varer som du ønsker å returnere. Naboene dine får også mulighet til å kjøpe disse produktene før de eventuelt blir returnert. Resultatet blir små, lokale shoppingområder.
  • Resirkuleringsmodulen i postboksen er som en finmasket makuleringsmaskin. Materialet du putter inn blir malt opp til bittesmå biter som presses til kompakte tette blokker. Ved varelevering tar sjåføren med seg disse resirkulerte blokkene av avfall fra netthandel og annet resirkulerbart husholdningsavfall.
  • Med 3D-printermodulen kan du printe ut mindre produkter og reservedeler hjemme.  3D-printeren kan også gjøres tilgjengelig for andre i nærmiljøet.
  • Den fjerde modulen i fremtidens postkasse er en deleboks. Her legger du det du ikke lenger har behov for og som du enten ønsker å gi bort eller selge i ditt eget nærmiljø.

Tredjeparter kan utvikle tilleggsmoduler
Det er også tenkt at tredjepartsleverandører kan bygge på egne moduler for å dekke spesielle behov og tjenester.

– Den modulbaserte postboksløsningen vil tilby effektive og bærekraftige løsninger som det vil være et økende behov for i tiden som kommer. Tredjeparter vil også kunne utvikle egne moduler, enten det er for levering med drone eller merkespesifikke moduler som ønsker å gi en ekstra «unboxing»-opplevelse.  Postkassen hjemme er kanskje en av de viktigste delene i vår totale handleopplevelse som det foreløpig ikke er gjort noe med.  Det tror vi vil forandre seg, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.