Konkurranse fra kinesiske produsenter er tilbake

Skoprodusenter i Brasils eksporterte 38,4 millioner par sko, støvler og sandaler i årets første kvartal, noe som representerer inntekter på 328,4 millioner dollar.

Tallene viser en volumnedgang på 5,7 prosenter men en verdiøkning på 2,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

President for bransjeforeningen Abicalçados, Haroldo Ferreira, sier at årsaken er nedgang i den globale økonomien som er grunnet høy inflasjon. I tillegg opplever Brasil nå en intens konkurranse på internasjonale markeder, spesielt fra kinesiske konkurrenter som er tilbake etter opphevelse av Covid-19 restriksjoner. En tredje faktor Ferreira pekte på er de internasjonale fraktkostnadene i 2022 som var eksepsjonelt høye. Dette førte blant annet til at forhandlere over hele Latin-Amerika la bestillinger hos brasilianske produsenter i stede for fra Kina.
Nå er fraktkostnadene nesten 80 % lavere enn de var for ett år siden, og Kinas eksport er snart tilbake på et nivå som før pandemien.