Kunder etterspør bærekraftige løsninger

Let's change the way we shop. Selfridges vil at halvparten av transaksjonene skal komme fra videresalg, reparasjoner eller leie innen 2030.

Varehuset sier de tilpasser seg kundenes etterspørsel etter mer bærekraftig shopping. Selfridges antar at nesten halvparten av interaksjonen med kundene vil baseres på videresalg, reparasjon eller utleie innen 2030, ettersom varehuset endrer seg i tråd med kundenes økende etterspørsel etter mer bærekraftig shopping.

Forhandleren sier at de ønsker å trappe opp satsingen etter å ha økt salget av brukte varer med 240% til 17,771 enheter i fjor. Videre har de mottatt ca. 28.000 reparasjoner, hvorav mer enn en tredjedel var dette var joggesko. Leiemarkedet vokser også raskt.

Andrew Keith, administrerende direktør for varehusgruppen, som har fire utsalgssteder, et i London, et i Birmingham og to i Manchester, sier at «Reselfridges»-initiativet skal danne ryggraden i virksomheten. Kundene må endre måten de handler på og at andelen brukte varer vil utgjøre 45 % av transaksjonene i fremtiden. Han har satt en frist til 2030 for å nå det målet.

-Vi må forplikte oss til et betydelig og fundamentalt skifte i måten vi gjør business på, og bruke plattformen til Selfridges til endring. Det er viktig å oppmuntre folk til å tenke på hvordan de kan forlenge levetiden til et produkt og å forlenge livet til innholdet i garderobene i stede for å kjøpe nytt, sier Keith.