Løpeskoen som har tatt Norge med storm

Hvordan i all verden har en løpesko blitt blant de mest populære hverdagsskoene? Eventyret startet med den mest solgte Hoka-modellen, Clifton, som brukes av like mange unge som godt voksne, jenter som gutter.

En særlig god og gjennomtenkt distribusjonsstrategi og fokus på komfort er to viktige årsaker til at Norge ligger på verdenstoppen av antall solgte Hoka i forhold til innbyggertall.

Fantastisk vekst i tøffe tider
Hovedkontoret til Hoka Norge, Run AS, ligger på Hamar. Her holder daglig leder Carl ’Calle’ Nordberg og Ola Korbøl til, sammen med en administrasjon på fem personer, i tillegg til et lagerteam. Elling Balhald, som også er en del av Run AS, har kontor i Trondheim. I 2019 omsatte den norske distributøren for 223 millioner, hvor mange par dette utgjør må vi bare gjette? Dette er en økning på 75 prosent og vel så det fra året før. Resultatet før skatt endte på 45,7 millioner kroner. Rundt 20 prosent av omsetningen kommer fra Maurtens sportsenergi-drikk og gel.

Kunnskap om riktige modeller er veien til fornøyde kunder
-Norge ligger på første plass i verden når det gjelder antall par Hoka i forhold til antall innbyggere. Selgerne i butikkene rapporterer at mange av kundene har god kunnskap om Hoka fordi de har hatt flere modeller. Likevel, det er viktig med kunnskapsrike selgere i butikkene for dette er tekniske sko som det primært er ment å løpe i. Vi deler modellene inn i følgende grupperinger: performance, outdoor og hverdagsliv. I løpet av året kommer vi med et nytt smalt segment; trend. Disse modellene skal selges i sportsfashion-butikker, som for eksempel Moniker Sport i Bogstadveien, Oslo, og Sportsgalleriet på Torgallmenningen, Bergen, forteller Ola Korbøl.Korbøl, som har master i folkehelse, vet hvor viktig det er med riktige og gode sko for menneskers ved og vel. Han er ‘team and event manager’ i Run AS.

Ola Korbøl med Tennine Hike. – Dette er en unisex-modell som kommer i nye kule farger nå og som er veldig populær hiking-modell.
Ola Korbøl med Tennine Hike. – Dette er en unisex-modell som kommer i nye kule farger nå og som er veldig populær hiking-modell.

Unik distribusjon i Norge
Gjengen på Hamar er ansvarlig for Norge, Sverige og Island, og ingen kan vise til tall som Norge.De tror dette handler om den enestående distribusjonsstrategien de har bygget sammen med Sport 1 og deres 220 butikker. Samarbeidet startet i 2014, og Hoka har vokst organisk sammen med sportskjedens utsalgssteder.
-Det vi har fått til sammen med dem er helt spesielt, særlig de siste tre årene. Sport 1, med deres underliggende konsepter, har et unikt eierskap til Hoka. Vi sørger for at de har mye kunnskap om alle modellene og om nyheter som er på gang, forteller Korbøl.Han forteller at de i tillegg til Sport 1 og Anton Sport selger via Løplabbet og et tyvetalls butikker til, som var på plass før avtalen med sportkjeden. Run AS har ingen planer om å etablere seg i butikkbransjen – de satser på det gode samarbeidet de har med sine partnere, og sørger for at de har både riktig kunnskap og nok sko å selge.

Ambassadør-strategi
Hoka er i premiumsegmentet for løping, og har flere sponsoravtaler med ulike løpeteam og idrettsutøvere som Tiril Eckhoff, Ingrid Tandrevold og Johannes Høsflot Klæbo. Sistnevnte er med på å designe to Clifton-modeller i året, som signeres med hans ‘smil’.

Clifton 7 JHK, samdesignet med Johannes Høsflot Klæbo, med hans kjente signatursmil.
I tillegg har Hoka med seg populære personligheter som blant annet Vegard Harm og Morten Hegseth på laget.

-Vi har stor tro på merkevarebygging gjennom de rette ambassadører og influensere, som kan fronte våre verdier, forteller Ola Korbøl.

2.	De nyeste sålene er en miks av carbon og eva. Carbon stiver av sålene slik at de kan brukes i ulendt terreng.
De nyeste sålene er en miks av carbon og eva. Carbon stiver av sålene slik at de kan brukes i ulendt terreng.

Veien videre
Teamet i Run AS tror ikke på vekst inn i himmelen, men derimot en bra og sunn vekst på et høyt nivå i mange år. Videre vil de bli sterkere på innovative produkter i segmenter som performance og hiking.
-Vi skal blant annet ta med våre erfaringer over grensen til Sverige og bygge opp en sunn strategi tilpasset våre svenske partnere. Her er det et stort potensiale å ta fått på. Det samme gjelder for Island.
Når jeg avslutningsvis spør om skobransjen er en salgskanal de vurderer, svarer Ola Korbøl at Hoka først og fremst er en løpe- og prestasjonssko som skal selges via sportsbransjen. Også modellene som er i segmentet ‘hverdagsliv’.

3.	Den første Hoka-modellen solgt i Norge i 2011, Hoka Mafate. Den gangen var vi ikke så vant til disse at eva-sålene skulle ‘dominere’ skoen slik vi har blitt vant til nå.
Den første Hoka-modellen solgt i Norge i 2011, Hoka Mafate. Den gangen var vi ikke så vant til disse at eva-sålene skulle ‘dominere’ skoen slik vi har blitt vant til nå.

Om Hoka One One  
Bak det franske merket står Nicolas Mermoud og Jean Luc Diard, som tidligere jobbet i Salomon. De løp i et fjellterreng på New Zealand og opplevde at det å løpe i aske fra et vulkanutbrudd ga en fantastisk løpsfølelse. Dette ville de overføre til skosåler, og vipps så var Hoka One One en realitet (uttales Hoka åné, åné). Eventyret startet i 2009, og de første skoene var produsert i 2010. De hadde en kraftig, 29 mm tykk, eva-såle med god demping. Sålen ble utviklet i samarbeid med en kinesisk skofabrikk. Navnet er hentet fra maorisk språk og betyr å fly over bakken.

Hoka ble kjøpt opp av Deckers Outdoor Corporation i 2013, og har hovedkontor i California.