Mange nordmenn blir lurt når de handler på nett
Rundt 300 000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Mange har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett. Samtidig sier en av fem at de ikke er sikre på å få hjelp om det oppstår problemer.
En netthandelsundersøkelse som Klarna har fått utført viser at 3 av 10 nordmenn blir lurt når de handler på nett.
300 000 nordmenn oppgir at de har blitt lurt av en falsk nettbutikk eller kjøpt åpenbart falske produkter/ tjenester. 14 prosent har opplevd å ikke motta produktet eller tjenesten de kjøpte. Like mange har fått et produkt eller en tjeneste som ikke virket slik den skulle eller var ødelagt.
– Selv om de aller fleste som handler på nett føler seg trygge, er det en utfordring for den enkelte når kjøp ikke går som planlagt. Derfor er det viktig å sjekke nettbutikken du handler i ved hjelp av noen enkle råd. Spesielt om det er en ny nettbutikk du ikke har brukt før, er det greit å sjekke den på Google og lese kundevurderingene i forkant, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson.
1 av 5 utrygge er utrygge på om de får hjelp
Ifølge undersøkelsen oppgir hele 35 prosent av nordmennene som ikke fikk det produktet eller tjenesten de hadde forventet å motta ved netthandelen, hjelp fra noen – verken butikk, betalingsløsning eller andre.
Hele 21 prosent av de spurte oppgir også at de er utrygge på om de får hjelp og ikke vil lide noe økonomisk tap etter netthandelsbomkjøp.
– Det er bemerkelsesverdig at så mange tror at de ikke får hjelp om de blir lurt på nett. Det er nemlig hjelp å få. Et eksempel er Klarnas kjøperbeskyttelse. Denne dekker alle kjøp gjort med Klarna, uansett om du handler varer, tjenester eller billetter. Det gjør at du kan handle trygt på nett og være sikker på å få hjelp om noe skulle hende, sier Johannesson.
Klarna har mer enn 12 000 norske nettbutikker som sine kunder.
3 av 10 frykter økonomisk tap ved retur
Hele 83 prosent av alle nordmenn over 18 år oppgir at de har netthandlet i løpet av de to siste årene. Generelt kjenner 3 av 4 seg trygge når de handler på nett. Det de frykter mest er svindel/ID-tyveri (42 %) og å ikke motta produktet (39 %). 3 av 10 (31 %) er også redde for ikke å få igjen pengene om de returnerer et produkt de allerede har betalt for.
– For ikke å tape penger ved et nettkjøp er det enkleste å bruke betalingsløsninger som Klarna. Med vårt fakturakjøp og andre betalingsløsninger betaler du ingenting før du har fått produktet hjem, kjent på det, prøvd at det er riktig størrelse og bestemt deg for å beholde det. Da er risikoen for å bli svindlet, eller på annen måte lurt, dramatisk lavere, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson.
Ifølge undersøkelsen velger likevel 38 prosent av nordmenn vanligvis å betale for sine nettkjøp med debet/bankkort. 47 prosent betaler mest med kredittkort, og 31 prosent med faktura.