Merrell ønsker sin plass i livsstil-segmentet
Rødby Agenturer hadde nettopp storfint besøk av blant annet direktøren for produkt og marketing i Merrell-Europa, Jonny Quint fra England.
Merrell ønsker seg inn i livsstil-markedet, som så mange andre. Her tar de opp konkurransen om forbrukerens investering i kule og komfortable sneakers, en produktgruppe som bare vokser.
Merrell er kjent for de fleste som sko til bruk på skogsturer og mer utfordrende fjellturer, hvor det tekniske i skoene er superviktig. I dette segmentet er de ledende. Nå ser de, som mange andre produsenter, at det segmentet som kalles livsstil rommer store muligheter for å nå flere sluttbrukere.
‘We are all about urban hiking’
Det er trendy å være sporty og ikke minst se sporty ut, selv når turen går til byen, kanskje bare til en kafe, til et museum eller bare en vandring rundt i byen. Her vil den amerikanske merkevaren ta sin andel.
Når jeg spør om de er redde for at merkevareidentitet og troverdighet vil svekkes ved å gå inn i et nytt segment, svarer Quint at de tror nettopp Merrells historie vil bekrefte at sko fra dem vil være å foretrekke blant de som allerede kjenner merket.
-Derimot har vi en stor jobb å gjøre overfor kunder som ikke kjenner oss fra tidligere, men vi er godt i gang. Vi kjører nå kampanjer i Skandinavia hvor vi viser modeller som er trendy på alle måter; farge, stil og det tekniske i skoene. Vi har lokale influensere som går foran som gode ambassadører. I Norge har vi et samarbeid med fotograf, stylist og innholdsskaper, og har i overkant av 17.000 følgere. William Simensen Eljarbø viser i kampanjen sitt urbane liv med modellen Moab Speed 2, forteller den optimistiske kampanjesjefen.
Et godt Merrell-fundament i Norge
Gutta i Rødby agenturer får skryt.
-Merrell er godt kjent i Norge, og det er særlig Finn og Rasmus Rødbys ære. De har frontet vår merkevare på en utmerket måte i mange år. Derfor har vi stor tro på at våre nye modeller, som er ment til mer urbane turer vil være lett å selge via skobransjen, med støtte fra utendørskampanjene og synlighet via digitale flater i Norge, påpeker Jonny Quint, som avslutningsvis forteller at det kjøres godt synlige kampanjer både for SS2024 og SS2025 for å sette Merrell på kartet også som et livsstilmerke.