Netthandelen tar mer av totalsalget av sko
Lille Vinkel, antakelig den største norske nettbutikken på motesko, satser mer og mer på leverandører som kan dokumentere bærekraftig produksjon og miljøriktige materialer.
Lille Vinkel er kjent for å ha mange merker og modeller andre ikke har. Klouman har med seg butikksjefer og andre som viser en tydelig trendteft på innkjøp, og satser nettopp på å ha litt annerledes utvalg.
- Innkjøperne hos meg som argumenterer godt nok for hvilke merker vi skal teste ut, vinner. Tyve prosent av våre merker byttes ut årlig, så vi er alltid på jakt etter noe nytt. Vi lar oss inspirere i alle kanaler på jakt etter nye trender, men tenker likevel lokalt. Når noen velger et merke eller en modell som vi andre er litt skeptiske til, vil jo vedkommende gi full gass for å overbevise oss om at valget var riktig, og for å få dem raskt ut av butikk. Blir de ikke det, må de spise dem, sier Sverre og ler, og fortsetter; - det er en ufravikelig regel her. Vi er jo kjent for å ha merker ikke alle har, og vi liker å ta sjanser.
Pandemien er en game changer
Sverre Klouman spår at pandemien vil sette varige spor i detaljhandelen og leddene bakover.
- Det har lenge vært tøft for oss som driver butikk, særlig i bykjernen. Politikerne ønsker ikke biler i byene og med det forsvinner mange kunder. I tillegg har det vært et ekstrem overforbruk som mange ikke har savnet mens Norge var i karantene. Mange steder er også leieprisene unaturlig høye, og mange gårdeiere er ikke villige til å være med på spleiselaget etter nedstengingen. Jeg tror dessverre mange butikker av alle slag vil gi opp i løpet av høsten.
VIP kunde
Den første kunden hos Hector, en av butikkene i Lille Vinkel-familien, etter ’koronasmellet’ var selveste Erna Solberg. Denne dagen var det nettopp eieren selv hun traff bak disken, og de fikk en god prat om ståa i detaljhandelen.
- Statsministeren var nysgjerrig på hvordan det gikk i skobransjen og jeg la ikke skjul på at det er tøft å drive butikk på gateplan, selv i Oslos mest populær handlegate. Videre presiserte jeg at vi er takknemlig for den aktive hjelpen vi har fåtti forhold til premitteringsregler og støttepakker. Vi er tross alt heldige i forhold til mange andre land.
Nye krav til leverandørene
Bevis på bærekraft gjennom hele prosessen er et krav Lille Vinkel setter til sine leverandører. Sverre Klouman forteller at mange av merkene de selger er produsert i Spania, Italia og Portugal, og der er det stort sett gode produksjonsforhold, uten at de selger varene sine på det. Han er mindre begeistret for varer produsert i Østen, hvor det absolutt ikke alltid er gode arbeidsforhold eller god dyrevelferd.
- I tillegg til krav om bærekraft er vi opptatt av at leverandører kan levere de riktige modellene i sesong, ha riktige marginer, sende ut katalog over nye kolleksjoner tidlig og ha digitale showrom.
Fremover tror han det blir konstant tilbud i mange kanaler, at salgssesonger blir mye mer "utflytende", og om en vare er riktig trenger den ikke å gå på salg i det hele tatt. Derimot, de varene som ikke slår an må raskt ned i pris for å få dem ut av butikk i sesong.
- For å sikre en sunn omsetning må varene omsettes i høyere hastighet.
Netthandelen har kommet for å overta mer
Allerede før korona-krisen var planen for Lille Vinkel å redusere antall fysiske butikker.
- Vi fikk mange nye nettkunder i mars, april og mai. Vi håper de er bitt av basillen når de ser hvor enkelt det er å også handle riktige sko på nett. Nettbutikken er en stadig viktigere del for oss, og økningen av nettkunder bekrefter at våre planer for fremtiden er riktige, avslutter Klouman.
