Norge er ledende når det gjelder handling via mobil

Åtte av ti spurte nordmenn oppgir at de har brukt mobiltelefonen til å handle med. Det er mer enn i noen av de 12 andre landene i Klarna-undersøkelsen som omfatter Norden, Vest-Europa, USA og Australia.

– Nordmenn foretrekker å gjøre sine innkjøp med mobiltelefonen. At vi er helt på topp har nok sammenheng både med den gode tilgangen til internett og at forbrukerne er prisbevisste, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

I løpet av de siste to årene med pandemi oppgir hele 1 av 2 nordmenn at de nå handler mer via mobiltelefonen enn de gjorde før. Det er spesielt i aldersgruppene mellom 18 og 24 år (74 prosent), men også 25-40 år (64 prosent) som nå bruker mobiltelefonen til netthandel oftere enn tidligere.

Bruker mobilen til å sjekke pris og produktinformasjon
Den globale undersøkelsen, som hadde mer enn 13 000 respondenter, viser at fremdeles er det flere som foretrekker PC eller Mac når de netthandler. Mer enn halvparten av nordmenn gjør dette. Samtidig så minket denne andelen i løpet av fjoråret, mens preferansen for mobilhandel økte. Nå oppgir 35 prosent at de foretrekker å bruke mobiltelefonen når de handler.
– Mobiltelefonen blir også i økende grad brukt til å gjøre research før nordmenn kjøper i fysiske butikker, spesielt når det gjelder klær og elektronikk. 85 prosent sier de gjør dette når de skal handle klær og sko eller elektronikk, sier Klarnas markedsdirektør.
67 prosent sier at de gjør produktresearch på mobiltelefonen når de er i den fysiske butikken.        

På topp når det gjelder apper
Ifølge Klarnas internasjonale mobilshoppingrapport er også nordmenn, sammen med nederlenderne, de som i gjennomsnitt har flest apper på mobiltelefonen sin, med hele 53. Det er hele 23 prosent flere apper enn gjennomsnittet for alle de 13 landene. Samtidig bruker halvparten av alle nordmenn mindre enn en fjerdedel av appene sine ukentlig. 1 av 4 bruker mindre enn 10 prosent av appene de har lastet ned. 

Foretrekker digitale betalingsløsninger
En av fire nordmenn har allerede brukt virtuelle kort for betaling på nett. Dette er en digital erstatning til de fysiske kortene.
– Mer enn syv av ti nordmenn oppgir imidlertid at de foretrekker å bruke et virtuelt kort fremfor et tradisjonelt plastkort når de handler på nett. Spesielt de yngre generasjonene foretrekker denne type kort hvor du ikke er avhengig av å ha kortet fysisk tilgjengelig når det skal brukes. Det tror vi er noe vi vil se langt mer av fremover – da det gjør handelen både enklere og mer fleksibel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.