Nye utstillere på MICAM tiltrekker seg innkjøpere fra hele verden

Oppsummeringen etter fire dager med messe i Milano er at messen er attraktiv for både utstillere og innkjøpere fra hele verden.

Plein Sport

Plein Sport

Plein Sport

Plein Sport

I tillegg til italienske produsenter var det mange utstillere fra særlig Spania, Tyrkia, Brasil, Tyskland og Portugal. Flere merker og innkjøpere fra USA og Canada hadde også funnet veien til Milano denne gangen.

Store amerikanske merker, Bruno Magli og Katy Perry Collections ønsker å ta markedsandeler i Europa.
-Vi ønsker å gjøre comeback i Italia. Det er jo her skobransjens historie fremdeles lever, noe som er viktig for oss, sa Tim Reid, konserndirektør for Marquee Brands' motedivisjon, som eier blant annet Bruno Magli.

Også tyske Philipp Plein, eier og designer av Plein Sport har et mål om å ta markedsandeler fra Nike og Adidas.
-Vi ønsker å utstyre den treningsglade forbrukeren som leter etter nye fottøyalternativer med de mest trendy og beste treningsskoene. Vi retter oss mot sportsbutikker, spesialbutikker, samtidig som vi har stor forespørsel fra motebutikker, sa Plein.

Den italienske skobransjen legger ikke skjul på at det har vært et utfordrende 2023. Totalt sett nådde omsetningen i Italias skoindustri 14,6 milliarder euro i fjor, og eksporten viste en svak vekst.