Økt netthandel med klær og sko

Netthandelen med klær og sko økte med hele åtte prosent fra samme periode i fjor. Innbyggerne i Klarnas undersøkelse viser at Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn landsgjennomsnittet.

I Oslo handlet hver innbygger hele 48 prosent mer klær og sko enn gjennomsnittet. Deretter følger Viken, som ligger fire prosent over landsgjennomsnittet. Troms og Finnmark og Nordland er fylkene med minst netthandel innenfor kategoriene klær og sko.
Seks av ti handler med mobilen
63 prosent av kjøpene innenfor kategoriene klær og sko og helse- og skjønnhetsprodukter ble foretatt fra en mobiltelefon. Det er en vekst på fem prosent fra samme periode i fjor.

Klær og sko er også den kategorien, sammen med elektronikk, hvor nordmenn gjør research på nett før de gjennomfører handelen i fysisk butikk. 85 prosent av de norske forbrukerne i Klarnas Shopping Pulse-undersøkelse, gjør dette av og til eller hele tiden.
Handler mer sko og klær på nett
Fire av ti nordmenn oppgir at de foretrekker å gjøre de fleste av sine kjøp av klær og sko på nett. Innenfor helse og skjønnhet oppga nesten 3 av 10 nordmenn (28 %) at de hadde foretrukket å gjøre de fleste av sine kjøp på nett.

Virituelle prøverom og liveshopping øker tryggheten i netthandelen
– Både mote, helse og skjønnhet er blant de kategoriene som i størst grad driver innovasjonen fremover på nett i Norge. Det går på alt fra den aktive bruken av sosiale medier, til omnikanal-strategier og å ta i bruk nyvinninger som liveshopping og lignende. Vi vet også at det skjer mye produktutvikling på dette området, som for eksempel å ta i bruk mer virtuelle prøverom – slik at det skal bli enklere å finne riktig størrelse når du handler på nett, sier, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.