Oppsiktsvekkende kampanje for at vi skal handle lokalt

Ved den lokale restauranten Bass Oslo hang skiltet 'Egon åpner kanskje snart', foto: @BeholdOslo

I helgen gjennomførte gruppen bak @BeholdOslo et stunt for å sette 'livet' til små, lokale butikker på agendaen. 
– Folk må tenke godt gjennom hvor de handler julegavene sine i år. Det er de store kjedene som har muskler når de små går konkurs, og det kan vi stoppe sammen. 

Det er en gruppe unge folk som er bosatt på Grünerløkka som står bak butikkstuntene og Instagram-kontoen @BeholdOslo. De har laget skilt og lapper, og hengt disse opp på vegger ved lokale butikker i hele Grünerløkka.
Mange er bekymret for butikker i nærmiljøet. Medlemmene i @BeholdOslo ikke er imot kjedebutikker, men tenker at de passer bedre på et kjøpesenter enn i et bybilde. De peker på at problematikken ikke bare gjelder Oslo, men hele landet.

Sollin Sæle opplever at folk bryr seg om nedstengninger for sent, og reagerer først når Espresso House eller McDonalds flytter inn. Derfor tenkte teamet bak kampanjen å varsle folk på forhånd før hele Grünerløkka ser ut som Karl Johan eller et kjøpesenter.