Returer øker når vi handler sko på nett

I følge en undersøkelse gjennomført av Volumental, det svenske teknologiselskapet som blant annet selger fotscannere viser at det er stor returprosent når vi handler sko på nett.

Til tross for usikkerhet i størrelse og passform svarer 63 prosent av de spurte at de vil handle sko på nett, i forbindelse med julehandelen. 57 prosent hadde allerede handlet sko på nett og returnert dem. Kun 10 prosent var sikre på at de var korrekt modell og størrelse ved sine skokjøp på nett.
30 prosent av de spurte avslørte av de bestiller flere par når de handler sko på nett – for å returnere de som ikke faller i smak eller ikke passer.
80 prosent av de 538 spurte bekreftet at de ville kjøpt sko på nett om det var en teknologi som garanterte korrekt størrelse og passform.
Returer er svært lite bærekraftig og er et stort problem for verden. Tall viser at den gjennomsnittlige netthandelsreturen er to til tre ganger høyere enn i fysisk butikk. ‘Overbestilling’ og gratis retur er verken bra for verden, kundereisen eller merkevarens rykte.