Ser nye muligheter

Grunnleggeren bak det norske suksessmerket Kastel, Andreas Malo Dyb, utforsker nye muligheter for samarbeid mellom skobransjen og motebransjen. Han mener pandemien skaper et økt behov for produkter til en aktiv hverdag og påpeker at teknologi og mote må kombineres på en mer avansert måte, tilpasset norsk livsstil. Leverandører og innkjøpere må samarbeide om et sortiment som reflekterer dagens livsstiler og fritidsaktiviteter. Dette vil føre til at den norske detaljhandelen står bedre rustet til å kjempe mot de store internasjonale nettbutikkene.

- Norsk detaljhandel har møtt store utfordringer de siste årene og skobransjen er intet unntak. Covid-19 og bymiljøtiltak har ført til at netthandelen øker kraftig, samtidig som salg av klær og sko i butikk går ned. På tross av røde tall i sko- og motebransjen, er det én kategori som skiller seg positivt ut: 'Active wear'-kategorien, som omfatter praktiske sneakers og fritidssko.

– Vi må se på de reelle behovene. Koronatiltak har for eksempel sparket i gang hengekøye-trenden, en nye måte for mange å bruke skogen. Her kommer vi på banen og tilbyr minimalistiske, praktiske og allsidige alternativer til klumpete fjellstøvler som kun brukes noen få ganger i året, påpeker Andreas Malo Dyb i Kastel.

– Ferske internasjonale trendrapporter viser at forbrukerne bruker langt mer tid i hjemmet nå enn før, og dette påvirker naturligvis valg av skotøy. Praktiske joggesko har tidligere vært en kategori eid av sportsbutikkene, men vi tror også motebutikkene har mye å vinne på et bredt sortiment i denne kategorien, sier Malo Dyb.

Malo Dyb mener det er viktigere enn noen gang at motebutikkene går til innkjøp av et sortiment som reflekterer trendene i forbrukernes livsstil, med fokus på flerbruk og praktisk mote. Malo Dyb håper det  satses på et større utvalg av aktive og praktiske sneakers. I en ny hverdag trenger forbrukerne allsidige alternativer til tradisjonelle dressko og boots.

– Skal butikker med klær og sko vokse i denne krevende tiden må de tilby et sortiment som reflekterer dagens livsstiler og fritidsaktiviteter. Gjør vi dette sammen, leverandører og innkjøpere, blir vi også bedre rustet til å kjempe mot de store internasjonale nettbutikkene. Vi har ingen tid å miste, avslutter Malo Dyb.