Skapte en av landets fineste skobutikker ved å flytte

Skoringen måtte flytte til et nye lokaler på Narvik Storsenter. Umiddelbart føltes det som et skritt tilbake, men i stedet ble det en skikkelig opptur.

Den nye Skoringen-butikken på Narvik Storsenter ser ikke ut som en hvilken som helst skobutikk.

– Jeg har drevet butikk i 30 år, men dette er enestående for meg. Det jeg allerede kan fastslå, er at den nye butikken er godt mottatt. Jeg føler at vi nå spiller i toppdivisjonen. Kundene kommer inn og føler at de opplever noe ‘europeisk’, forteller eier og daglig leder Wenche Østerberg i Skoringen Narvik.

Skoringen på Narvik Storsenter er en familiebedrift, med Wenche og Karoline Østerberg som sjefer. Foto Rune Dahl
Skoringen på Narvik Storsenter er en familiebedrift, med Wenche og Karoline Østerberg som sjefer. Foto Rune Dahl

Måtte flytte
Clas Ohlson skulle flytte til et annet lokale på Narvik Storsenter, noe som medførte at også Skoringen måtte flytte på seg.

– Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å flytte. For bare to år siden var butikken blitt pusset opp for 600.000 kr. Lokaliseringen som vi ble tilbudt var i utgangspunktet ikke en A-plassering, men som vi ser nå har det løst seg på en svært god måte, sier Østerberg.
Designet av butikken har gitt stoppeffekt og nye kundeopplevelser. Gjennomgangsåren har vist seg å være en diamant. Plutselig befinner kunden seg inne i butikken vår uten å ha gjort et valg, forteller Østerberg.
Designet av butikken har blitt til ved hjelp av Shoe-D-Visions kompetanse i Danmark.
– Butikkdesigneren hentet idéer og impulser fra egne rekker. Hun tegnet i tillegg skobutikken etter våre ønsker. Det ble en god prosess hvor alle parter fikk gjennomslag, sier butikksjefen.
Wenche Østerberg understreker at det ligger en grundig prosess bak designet og fremstillingen av butikken slik den nå fremstår. Hun roser også senterledelsen og -eierne.
– De satser på butikkene og sørger for å holde senteret i god stand med investeringer i videreutvikling. Med byggingen av denne butikken, hvor alt er tenkt på og ingenting spart på, viser vi at vi har tro på fremtiden. Butikk-Narvik skal overleve og utvikle seg i takt med samfunnet rundt oss, sier Østerberg.

Stoppeffekt og loungestemning

Kundestrømmen går gjennom butikken, og kundene stopper opp. De blir overrasket og får lyst til å se de ulike avdelingene som butikken nå er delt inn i.
– Vi har lykkes med å eksponere et godt tilbud kombinert med noe som er vakkert for øyet. Kundene forteller oss at det er en opplevelse, sier Østerberg.
Butikken er moderne og eksklusiv, med preg av bærekraft. Farge- og materialvalg er basert på en nordisk og naturlig stil. Kombinasjonen av planter, møbler, tepper og belysning skaper en behagelig loungestemning. Det er tydelig at det ligger en betydelig investering bak, noe butikksjefen bekrefter.

Skomakeri-drømmen realisert

Da de fikk beskjed om at en flytting var nødvendig, så de at det kunne være muligheten for å få realisert drømmen om et ‘skomakeri’ inkludert i butikken.
Det skulle bare mangle at ikke en by av Narviks kaliber skulle ha skomakeri!
Wenche Østerbergs samboer Knut er ansvarlig for skomakeravdelingen i den nye butikken.
Han har i årevis utført reparasjoner i den gamle butikken, bare ved et lite bord. I sin framskutte posisjon i den nye butikken tiltrekker han seg kunder som blir stående og kikke.

Skomaker Knut tiltrekker seg kunder som blir stående og kikke. Foto Runde Dahl
Skomaker Knut tiltrekker seg kunder som blir stående og kikke. Foto Runde Dahl

Bærekraftige tiltak

– Etterspørselen etter reparasjoner i alle kategorier er stor. Vi synes det er selve juvelen i butikken. Skomakeren vår er nå et tilskudd til salget, sier Østerberg.
I tillegg står skomakeren for bærekraft og sirkulærøkonomi, en profil stadig flere i dag tilstreber. Butikken har byttet ut plastposer med vevde handlenett og implementert miljøvennlige skopleieprodukter.

SNEAX

Den nye butikken har også en SNEAX-avdeling.
– Med SNEAX ønsker vi å tilby et trendy utvalg. Det er atmosfæreskapende, og vi har tro på at også unge ønsker å støtte lokale butikker når vi har det riktige utvalget, sier Østerberg.
SNEAX gir kundene tilgang på modeller de vanligvis ikke ville fått i Narvik.

Med SNEAX tilbyr butikken et trendy utvalg til sine yngre kunder som ellers ikke vil kunne få i Narvik. Foto Rune Dahl.
Med SNEAX tilbyr butikken et trendy utvalg til sine yngre kunder som ellers ikke vil kunne få i Narvik. Foto Rune Dahl.

Spent på omsetningen

Skobransjen har generelt fått seg en skikkelig smell i koronaåret. Skoringen Narvik har vært spent på hvordan den nye butikken vil påvirke omsetningen.
– Vi åpnet i september, og det er vanskelig å si hva vi varig oppnår etter så kort tid. Det er flere faktorer, ikke minst koronaen, som gjør det vanskelig å trekke noen konklusjoner så langt. Det jeg ser, er at jeg har mindre nedgang enn kolleger rundt omkring i Norge. Vi utveksler jo tall, avslutter Wenche Østerberg.