Skechers melder om gode resultater gjennom pandemien

Kjernestyrken i Skechers er sporty livsstil, komfort og ‘fornuftige’ priser. Dette har tydeligvis fungert svært godt også i 2020. Sports Connection kommuniserer at de har en tosifret fremgang på topplinjen i Skandinavia.
Peter Jørgensen
Peter Jørgensen
- Jeg er optimistisk til fremtiden. Den nye hverdagen vil ha med seg en positiv utvikling. Forbrukerne vil ha en service jeg tror bare fysiske butikker kan levere, nemlig unik fagkunnskap. Vi skal legge enda mer vekt produktkunnskap hos de som selger våre produkter. Dette er særlig viktig, da også sko blir mer tekniske.
Peter Jørgensen

- Ikke bare i Norge har den hverdagslige sportsstilen fungert godt under pandemien. De sporty daglige turene er det som har holdt oss oppe gjennom hele fjoråret, stort sett over hele verden, forteller Peter Jørgensen til Magasinet SKO.

Siste nytt fra California.
Siste nytt fra California.

Synlighet er særlig viktig i tøffe tider
Selskapet har satset på store kampanjer for å bli det foretrukne skomerket hos forbrukere i flere år. I Norge satser Sports Connection på synlighet i mange kanaler.
Bare i fjor økte kommunikasjonsbudsjettet med 20 prosent, og Peter Jørgensen forteller at de øker budsjettet ytterligere i 2021. Til tross for nedstengning ble alle kommunikasjonsaktiviteter gjennomført.
- Her ligger en del av hemmeligheten til at vi lykkes, tror jeg, avslører Jørgensen, CEO i Sports Connection. Det er en verdensomspennende strategi i Skechers å ha lokale sponsoravtaler. I Norge har Sports Connection inngått en langsiktig sponsoravtale med Storhamar damehåndball.
Vår erfaring er at det øker kjennskapen til merkevaren på en aktiv måte. Vi har tviholdt på å gjennomføre alle kommunikasjonskampanjer gjennom pandemien. Dette speiler fjorårets gode resultater, sier Jørgensen.
I USA samarbeider Skechers med det amerikanske baseball-laget Los Angeles Dodgers, med særlig vekt på den populære Clayton Edward Kershaw.

Endret handlemønster
Sports Connection er grossister, men har også både egne butikker og flere franchisetakere. Pandemiåret har satt sine spor i alle ledd. Alle prosesser og strategier er gjennomgått, justert og tilpasset nye behov som har tvunget seg frem i nedstengte tider og tider hvor netthandelen har vært foretrukket.

- Vi har sett at forbrukerne velger merkevarer og kvalitet fremfor lavpris. Butikkene tjener mer på hvert solgte par. Vi har nå 145 shop-in-shop i Skoringen, 65 av dem i Norge. Videre er vi i gang med å etablere dette også i noen av Mani-butikkene. Erfaringene viser at Shop-in-shop øker salget i snitt 100 prosent, forteller Jørgensen svært fornøyd.

Produktformidling
De som selger Skechers kan mye om produktene, det sørger det norske salgsteamet for, som består av Hege Katrine Sørlie og Anne Hege Dahl. I tillegg er det ansatt en Visual Merchandiser i Norge, Silje Ellingsen.
- Kunnskap hos de butikkansatte gir økt salg, det er det ingen tvil om, forteller Hege.
Pandemien har begrenset antall besøk ute hos kundene, men det har ikke stoppet Heges innsats. Hun har laget et kursopplegg som hun har sendt kunder, slik at de kan oppdatere seg på de nye modellene.
Alle kommunikasjonsaktivitene støtter i tillegg godt opp, slik at sluttbrukers kjennskap til produktene stadig øker.
- Vi som jobber for SportsConnection digger virkelig sko, men elsker Skechers og det smitter lett når vi gjør våre innsalg, påpeker Sørlie.

Veien videre
Peter Jørgensens hjerte banker for fysiske butikker. Skechers selges fra 1.700 utsalgssteder i Skandinavia. 500 av disse er i Norge, seks av dem er egne butikker. Totalt er det 46 Skechers-butikker i Skandinavia, 13 er franchisetakere.
- Mange i skobransjen har innsett at flere kolleksjoner i året tvinger seg frem. Dette gjelder også for Sports Connection, bekrefter Jørgensen, og fortsetter:
- Vi ser for oss at det blir opp til seks leveranser i året. Vi utvider også med lounge-kolleksjoner og tekniske sko.
I Skandinavia utgjør Skechers-kolleksjonene rundt 1.500 ulike modeller, det er i underkant av halvparten av de amerikanske kolleksjonene.
- Det sier seg selv at det er vanskelig å vise alle modellene fysisk, derfor bruker vi nettbutikken som showrom. Her får vi vist frem alle kolleksjonene og vi henviser til alle våre forhandlere, slik at salget ender i fysiske butikker. Vår tro på den fysiske handelen bekreftes av at vi har ansatt merchandisere i alle markeder.
Jørgensen forteller at de har store forventinger til innsalget vi står foran nå. For at innkjøpere skal være trygge, inngås det avtaler med hver og en, slik at alle smittevernregler overholdes. Han gleder seg til å vise frem AW2021 til kundene og lover at det er mye lekkert til alle behov.

Skechers er verdens tredje største skomerke.  I Danmark er de nummer to og i Norge nummer tre.

Hege Katrine Sørlie her sammen med kollega Anne Hege Dahl.
Hege Katrine Sørlie her sammen med kollega Anne Hege Dahl.

- Ikke bare er fysiske butikker viktige for de aktuelle transaksjonene, de er viktige for vårt sosiale liv. Nettopp dette har nok mange av oss kjent på gjennom pandemien, sier Hege Kathrine Sørlie.