Sneakers kan også være en fysisk aksje

Magasinet SKO har snakket med tre svært aktive re-sellere innen sneakers-segmentet. To av dem driver profesjonelt, én mer personlig.

 

Dette er en mer spennende og annerledes sko-verden enn de fleste er vant med. Sneakers som ikke er lett tilgjengelig blir selvsagt opphauset og det er en bevisst underproduksjon av sko for å opprettholde interessen og øke prisen.
Sosiale medier som Instagram og TikTok er med på å øke interessen. Her er det flere influencere som fronter konseptet for alt det er verdt.

Når det kommer til hvorfor en sko er verdt mer enn andre sko, handler det om historien bak designet.
Et godt eksempel på dette er Nike SB Chunky Dunky som kom i fjor sommer. Modellen er ikke veldig pen, men når man kjenner historien, er det den man kjøper. Modellen er et samarbeid mellom Nike og Ben&Jerry. Når du vet dette ser du lett hvor inspirasjonen er hentet; fra den smeltende Swooshen, kuhårene som er Ben&Jerrys varemerke, i kombinasjon med psykedelisk 70-talls syremønster, som vel stammer fra livsstilen til gutta bak den berømte amerikanske isen.

Les mer om hvorfor noen betaler tusenvis av kroner for sneakers i messeutgaven av Magasinet SKO.