Sterk vekst hos Zalando
Zalando hadde en sterk vekst i fjor. Brutto varevolum økte med 34,1 prosent til 14,3 milliarder euro. Salgsinntektene økte med 29,7 prosent til 10,4 milliarder euro.
Nettgiganten viser en sterk kundevekst med over 10 millioner nye kunder i løpet av 2021. Overgangen til plattform-modell fortsetter, og partnerandelen av brutto varevolum er nå på 30 prosent. Zalando forventer en vekst i brutto varevolum i 2022 på 16.-23 prosent.
Etter et regnskapsår i 2021 med sterk fremgang både strategisk og finansielt, fortsetter Zalando å fokusere på strategiske initiativer som skal drive fremtidig vekst. I 2021 vokste selskapet betydelig raskere enn forventet, og posisjonerte Zalando godt på vei mot sin vekstambisjon om å nå mer enn 30 milliarder euro i brutto varevolum (GMV) innen 2025.
Øker sterkt i Norgen
Joanna Hummel, Nordisk Direktør i Zalando, sier: - Vi er veldig fornøyde med de sterke resultatene fra fjoråret. For å støtte opp under våre samarbeidspartnere lanserte vi 2021 Connected Retail i Norge, som gjør det mulig for lokale butikker å bli en del av vår plattform og på denne måten nå millioner av flere kunder. Denne muligheten ble tatt veldig godt imot av lokale butikker. Det er fint å kunne tilby norske kunder et mer spennende sortiment. Norge er et viktig marked med stort potensiale, og Norden er en av de raskest voksende regionene for Zalando. Vi har ambisjoner om å fortsette denne veksten også i 2022 ved å tilby lokal eog relevante handleopplevelser for våre kunder.
Hummel startet i stillingen som nordisk direktør hos Zalando i desember 2021. Hun er ansvarlig for strategi og daglig forretninger for det nordiske markedet. Før dette var Joanna administrerende direktør for H&M Afound.
Økt fokus på bærekraft
Zalandos andre 'Sustainability Progress Report' for bærekraft viser at Zalando har gjort fremskritt på noen områder,. De er fortsatt er i testmodus på mange andre. Selskapet har bygget et viktig fundament med hensyn til karbonavtrykk, emballasje, etiske standarder, sirkularitet, kompetanse og sortiment, og vil skalere opp innsatsen. Fokuset på bærekraft har blitt en kjernefaktor i alt Zalando gjør.