Stor fordel å være liten og ung
Den lille organisasjonen som holder til i Asker jobber mer digitalt enn de fleste. Organisasjonen har ingen selgere på lønningslisten, likevel har de over 400 kunder. Hvordan går det an?
-Vi er et nytt, lite selskap og en av fordelene er at vi ikke har en lang historikk og en gammeldags, kostnadskrevende salgsorganisasjon å ta hensyn til. Vi kan tenke utfra dagens situasjon, som er ganske annerledes enn for bare noen få år siden. Vårt siste tilskudd i organisasjonen bekrefter dette. Vi har nå ansatt en e-commerce-ansvarlig, ikke en ny selger.
Tanken fra starten var å konsentrere oss om storkunder, den holdningen står fast. Vi ser likevel at det kreves oppfølging mot enkeltbutikker, selv om man jobber med større kjede-kunder. Derfor er vi nå klar med vår egen B2B portal, der kundene selv logger seg rett inn og supplerer direkte fra lager. Vi skal nå i gang med å kjøre testpiloter med et par kunder, målet er at alle kan legge inn forhåndsordre på nettet når vi starter opp med forhåndsinnsalget SS 2022.
Godt gjennomarbeidet distribusjonsstrategi
Gjengen i den lille organisasjonen er tro mot en godt planlagt distribusjonsstrategi. Den inkluderer store aktører innen skofaghandelen og sport.
Deres selektive valg av samarbeidspartnere var flere spente på da de etablerte seg. Det viser seg at valget var lurt.
De har valgt partnere som ønsker å være med å bygge et varemerke med lønnsomhet for begge parter.
-I fjor høst innledet vi samarbeide med Anton Sport i Oslo-området, og det var svært vellykket. Nå er vi inne i hele Sport 1-kjeden og har en plan om å bygge varemerket videre sammen med dem. De har en posisjonering som er veldig sammenfallende med vårt ønske om å ta en premium-posisjon, og lar seg fint kombinere med vår distribusjon i sterke skofagkjeder som vi arbeider godt med i dag.
ZDC Footwear har nå kunder i åtte land. Vi ser en pen økning i Sverige og Sveits i tillegg til her i Norge, forteller Bakken.
-Vi gleder oss til å ta fatt på prospekter utenfor Norges grenser som har vist oss interesse. Vi ligger litt bak i forhold til avtalene på grunn av Covid-19. Et helt nytt marked er Polen. Der har vi lykkes å komme inn i flotte sneaker- og high-end butikker, i tillegg til en prestisjeforhandler i Salzburg/Østerrike.
Tallenes tale så langt
Omsetning i ZDC Footwear i 2019 var 7,3 millioner kroner og 2,55 millioner svenske kroner i deres svenske datterselskap. I fjor landet de på rundt 21 millioner kroner totalt. I år er målet å nå 26 millioner. Et dårlig innsalg for våren 21, er solid hentet opp med kraftig vekst i innsalget for høsten 21.