Tid for messer og innkjøp

Tollkaos, fragmenterte forsyningskjeder og økende regionalisering av verdenshandelen er tema når skobransjen møtes på messer. Bransjen er i endring og de nye kreftene former handel, produksjon og bærekraft i nye retninger, hvordan skal de nye utfordringene forstås og møtes? 

Messekalenderen 

Internasjonale tollspenninger er som stormer til havs, uforutsigbare og krevende å manøvrere i. Selv erfarne aktører innen sko-, veske- og tilbehørsmarkedet sliter med å finne en tydelig kurs.

Regional globalisering og “friendshoring”
Covid-19-pandemien synliggjorde globaliseringens sårbarhet. Dette har ført til en forskyvning mot handel innenfor stabile politiske allianser, såkalt ‘friendshoring’, som betyr at selskaper flytter produksjon og forsyningskjeder til land som er politisk allierte eller ‘vennligsinnede’. 
I praksis betyr det at verdensmarkedet splittes i blokker som i liten grad handler med hverandre. Globaliseringen er ikke over men den har endret karakter.

Overproduksjon og prispress
Økte handelshindringer og tollbarrierer skaper ubalanser: enten overproduksjon når varer ikke får tilgang til markedet, eller mangel og inflasjon i importland. Dette legger press på marginene og truer med å svekke produksjonskjeder som har tatt tiår å bygge opp.

Bærekraft og sporbarhet
Strengere krav til sporbarhet av råvarer og produksjonsprosesser reduserer fleksibiliteten. Bedrifter som tidligere raskt kunne endre sourcing, må nå forholde seg til omfattende dokumentasjonskrav, særlig i det europeiske markedet.

Derfor er messer viktigere enn noen gang
I en tid preget av geopolitisk uro og økende tollbarrierer, er dialog, samarbeid og partnerskap, ansikt til ansikt, fortsatt den mest pålitelige veien videre.