Trendsport 2.0 på vei mot hundre

34 år gamle Trendsport er på vei mot nye høyder. Antall ressurser er doblet og det nye teamet er samlet i tidsriktige og kule lokaler langs Akerselva i Oslo.

Organisasjonen har fått ny administrerende direktør i Andre Sørensen som har 20 års erfaring i retail, samt forsterket teamet med salgsdirektør, en KAM og en designer.
Over lang tid har det vært jobbet intenst med alle de viktige planene en organisasjon trenger for å lykkes.
-Planene vi har jobbet med det siste året skal ta oss mange steg videre slik at vi når våre ambisiøse mål. Strategiene brukes daglig og vi sjekker av, slik at vi holder en stødig kurs som er forankret hos alle åtte i Trendsport 2.0, som vi internt kaller oss, forklarer Fredrik Skjolden. Han er leder for forretningsutvikling i bedriften hans far etablerte i Askim i 1988.

Fredrik Skjolden trives veldig godt i nye lokaler med den nye organisasjonen.

I 2021 omsatte Trendsport totalt for 85 millioner mens de nærmer seg 100 i 2022. Videre har de en ambisiøs vekstplan. De er importører, distributører og har en nettbutikk i tillegg til merkene de står for, fra ide til ferdig produkt.

Teft og oppvekst i skobransjen gjør oss modige
Fredrik er ikke blyg når han snakker om Trendsport. Han forteller at lillebroren, Kristoffer, som i den nye organisasjonen er ansvarlig for produktutviklingen, og han, er oppvokst i prøvebager. De er begge veldig værsyke på vegne av bransjen og vurderer folk stort sett etter deres skotøy.
-Vi tenker sko døgnet rundt, det har vi fra fattern. Vi har alltid hatt butikker, side om side med våre egne merker.  Vi handlet mye av Bohan, og personlig har jeg mye å takke den familien for. Kristian tok meg med på min første Asia-tur, mens Øyvor og Tor Bohan lærte oss mye om måten de jobbet på og deres enorme engasjement for skobransjen.
Ole Henrik Skjolden, mannen bak Trendsport stiller seg hundre prosent bak satsningen:
- Jeg synes det som gjøres nå gir mening. Vi prøver å tenke nytt og tilpasse oss en ny virkelighet. Man kan i mindre grad støtte seg på empirisk tallmateriale. Fokuset er som tidligere og styrke kundenes bruttofortjeneste og omløpshastighet.

Satser i et fallende marked
-I tider som nå tenker vi kanskje litt motsatt av andre. Vi mener det er nå vi kan vokse. Med vår erfaring, teft og nye ressurser ser vi store muligheter. Folk må ha sko! Vi er svært markedsorienterte, vi leverer til alle segmenter, vi følger tallene nøye og kan skobransjen, moter og trender.
Det er også stor satsning i salgsleddet. I tillegg til Christoffer Klingberg som mange kjenner, er det ansatt en salgs- og markedsdirektør og en selger til.

Robert Terøy, Christoffer Kringberg, Torill Flyen og Kenneth Hopeland.


- Vi har produkter i de fleste segmenter og ønsker å yte enda bedre service overfor våre eksisterende samarbeidspartnere. I tillegg skal vi utvide distribusjonsleddet merkbart, forteller Fredrik, før han avslutningsvis påpeker at de nå har et drømmeteam som er toppet med en svært erfaren og teknisk god skodesigner.

Designer med lang og variert erfaring
Torill Flyen startet i Trendsport i august i fjor. Hun er utdannet skodesigner og har bred erfaring fra flere norske og internasjonale merker, blant andre Viking Footwear, Kari Traa, Clark, Reebok og Adidas. Foreløpig skal Torill jobbe med alle merkene i Trendsport-porteføljen sammen med Kristoffer Skjolden. Frem til Torill startet er det Kristoffer som har hatt ansvar for all design og utvikling. Tilsammen utgjør de to nå et lite, men ambisiøst designteam.

Designteamet Torill Flyen og Kristoffer Skjolden.


-Jeg er så glad for å være en del av Trendsport med deres ungdommelige energi og mot, sier Torill oppglødd.
Lokalene de nå holder til i passer utmerket; røff og tøff stil, samlokalisert med flere ulike fremoverlente bransjer, lekerom for bordtennis og andre spill, loungegrupper og, ikke minst, sentralt plassert ved Alexander Kiellands plass.

-Mitt personlige mål er å bidra med modeller som har høyt fokus på lang levetid, materialer som kan sirkuleres og de må være trendy nok, men ikke mer enn at de kan brukes i flere settinger og i mange sesonger.
Trendsport designer og produserer Jean Paul på lisens. Her får designere endel krav å forholde seg til, da modellene skal passe til tekstilkolleksjonene.
-Når vi lager nye modeller til de andre merkene våre står vi helt fritt. Jeg inspireres for eksempel av mine opplevelser i naturen, på reiser, det jeg ser hos de store motehusene og (ser) av trender i ulike magasiner og gatelangs, forteller Torill, og fortsetter:
-Jeg tror skobransjen skånes noe i disse tøffe tider. Sko slites til de ikke kan brukes mer og foreløpig er ikke forbrukerne så gode til å få sko reparert, noe de selvfølgelig bør bli mye bedre på. I tillegg oppfordres vi til å gå mer, og da sier det seg selv at utvalget av sko øker. Pandemien lærte oss å bruke naturen i større grad, også her trengs det gode sko. Fordi Trendsport står for hele prosessen, fra ide til ferdig produkt, og med egne såler, i et miljø med lite byråkrati og kort vei til beslutningen, blir ting mer effektivt, både kostnadsmessig og tidsmessig. Dette betyr at vi lager sko hvor forbrukerne får mye kvalitet for pengene i alle prissegmentene, avslutter den nye designeren.

De andre merkene Trendsport designer og produserer er Gregers, Noodles, Roberto Rosso, Ergobio, Birkebeiner, Levis Kids og Love Our Planets. De to siste er merker har de på lisens, på samme måte som Jean Paul.