Utslippsfri levering for moteartikler

Distributøren Helthjem og den svenske nettbutikken NA-KD ruller denne uken ut et flunkende nytt miljøsamarbeid i flere store byer i Norge. I piloten kan rundt 640.000 personer over hele landet velge utslippsfri levering når de handler i nettbutikken.

- Utrolig fint å komme i gang. Det er vårt langsiktige fokus på overgangen fra fossilt drivstoff til el-kjøretøy som muliggjør denne grønne satsingen. Dette er bare starten, vi har over 700 ruter i nettverket som er utslippsfri og vi kan potensielt nå opp mot én million mennesker når dette kommer skikkelig i gang, sier Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem.

 

Helthjem leverte i fjor over ti millioner netthandelspakker rundt om i Norge, og vokser raskt videre som en sentral aktør i et marked som stadig blir større.

- Det er derfor viktig at vi gjør det vi kan for å senke utslippene mest mulig i hele vår distribusjon. Vi har fortsatt en lang vei å gå, men dette er et viktig steg på veien mot en grønnest mulig levering, sier Kongstvedt.

Helthjem leverte i fjor over ti millioner netthandelspakker rundt om i Norge, og vokser raskt videre som en sentral aktør i et marked som stadig blir større.

Samarbeidspartner på dette miljøprosjektet er den svenskfødte motegiganten NA-KD, som er et av de 20 raskest voksende selskapene i Europa. Nylig lanserte NA-KD en markedsplattform for gjenbrukssalg og nå er fokuset rettet på utslippsfri hjemlevering.

Norsk miljønøkkel
I sentrum av satsingen står det norskproduserte hel-elektriske kjøretøyet Paxster, som er spesialutviklet for hjemlevering av netthandelspakker, og Helthjem-nettverket har det siste året gått til innkjøp av over 300 slike.

De siste ukene er ytterligere seks utslippsfri Paxstere satt ut i drift og flere er på vei, i selskap med el-biler fra de tradisjonelle bilprodusentene og en rekke gående bud over hele landet Helthjem allerede benytter seg av.

- Overgangen til utslippsfri el-biler og gående bud er en svært viktig brikke i puslespillet for å nå målet om 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp innen 2025. Vi ser frem til å jobbe hardt for å nå dette målet og det skal vi klare, sier Kongstvedt i Helthjem.

Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem.