Vær varsom

Nettsvindelen øker i takt med netthandelen. Det spås en rekordhøy julehandel, særlig på nett. Det gjør det ekstra attraktivt for kriminelle å svindle nettopp netthandlerne. – Vi tror ekstra mange svindelforsøk vil rettes mot netthandlere de kommende ukene, advarer sikkerhetsekspert.

Tre råd fra Posten

  • Bruk Postens sporingsapp hvis du lurer på om en forsendelse er på vei til deg. Ikke klikk ukritisk på lenker du mottar på e-post eller SMS.
  • Svindelforsøkene som misbruker Posten eller Bring blir stadig bedre både i språk og etterligning av logo. Det er vanskelig å se om en e-post eller SMS er falsk, hvis du ikke vet hva du skal se etter.
  • På https://www.posten.no/kundeservice /nettsvindel finner du informasjon om hvordan du oppdager falske e-poster og SMS-er og hva du gjør hvis du har blitt lurt. 

Fem nettsikkerhetsråd fra KnowBe4

  1. Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
  2. Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
  3. Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
  4. Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
  5. Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.

CLTRe ble opprettet i 2015 for å svare nøyaktig på hvordan du måler sikkerhetskultur. I 2019 ble selskapet en del av det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4