Vær varsom
Nettsvindelen øker i takt med netthandelen. Det spås en rekordhøy julehandel, særlig på nett. Det gjør det ekstra attraktivt for kriminelle å svindle nettopp netthandlerne. – Vi tror ekstra mange svindelforsøk vil rettes mot netthandlere de kommende ukene, advarer sikkerhetsekspert.
Tre råd fra Posten
- Bruk Postens sporingsapp hvis du lurer på om en forsendelse er på vei til deg. Ikke klikk ukritisk på lenker du mottar på e-post eller SMS.
- Svindelforsøkene som misbruker Posten eller Bring blir stadig bedre både i språk og etterligning av logo. Det er vanskelig å se om en e-post eller SMS er falsk, hvis du ikke vet hva du skal se etter.
- På https://www.posten.no/kundeservice /nettsvindel finner du informasjon om hvordan du oppdager falske e-poster og SMS-er og hva du gjør hvis du har blitt lurt.
Fem nettsikkerhetsråd fra KnowBe4
- Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
- Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
- Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
- Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
- Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.
CLTRe ble opprettet i 2015 for å svare nøyaktig på hvordan du måler sikkerhetskultur. I 2019 ble selskapet en del av det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4