Våre handlevaner er endret permanent

Pandemien har tvunget oss forbrukere inn i nye handlemønstre som har satt seg. Både Covid-19 og interesse for bærekraft har påvirket de yngste som sier de er opptatt av å handle produkter som gjenspeiler deres egne verdier.

Godt over halvparten av Z-forbrukerne, de som er født fra 2001, også kalt ‘de sanne digitale innfødte’, sier de vil handle merkevarer hos butikker som samsvarer med deres kjerneverdier i tiden fremover.

Millenniumsgenerasjonen, de som er født mellom 1981 til 1996, er også opptatt av riktig handel, ut fra deres holdninger. Nesten halvparten av denne generasjonen sier at de vil finne butikker som har en tydelig profil som matcher deres verdier.

Abonnementsordninger på basisvarer fra ulike nettaktører har økt dette året, og ses på som veldig nyttig, slik at de som abonnerer ikke behøver å oppsøke butikker for disse produktene.

Når det kommer til voksne, de som er i alderen fra 56 til 74 år, har pandemien med krav om håndsprit, munnbind og god avstand endret deres interesse for å handle som en sosial aktivitet. 

Om undersøkelsen:
Shopkick er en app som står bak undersøkelsen der over 14.000 amerikanere har deltatt om sine handlevaner. 60 prosent av alle forbrukere som var med i undersøkelsen sier at deres handlevaner er endret for alltid som et resultat av pandemien.