Veja, stor suksess også i Norge

Alt ved det brasilianske merket Veja er grønt – bare ikke fargen på skoene. Sålen, overdelen ja selv transporten er bærekraftig.

Det tok noen år før Veja tok av i Norge – men nå har de solgt godt i flere sesonger.

Mye av essensen i Veja er klassiske silhuetter inspirert av Nike sin Air Force eller Adidas sine court modeller, men i en bærekraftig innpakning. Alt ved Veja er grønt – bare ikke fargen på skoene. Sålen, overdelen ja selv transporten er bærekraftig. Det er én faktor, pris er en annen. Veja-gjengen har ingen investorer og jobber veldig idealistisk. De tar rettferdighet på alvor og de vil faktisk gjøre en forskjell. Det gjenspeiler hele konseptet. De franske gründerne, Sébastien og Ghislain kunne sikkert tatt mye mer for skoene, men for dem er det ikke om å gjøre å tjene seg mest mulig rike.

Det er nok her det treffer bevisste forbrukere. Med denne strategien skiller de seg ut noe det ser ut som forbrukerne rett og slett digger. I tillegg er de veldig gode til å kommunisere de konkrete tingene som gjøres i den miljøriktige produksjonen. De når frem med budskapet  både til sluttkunden, men også til de butikkene som selger Veja. Helt fra dag én i 2005 har de ikke brukt store summer på kommunikasjon, men bruker sosiale medier og bruker mest mulig til å lage gode, bærekraftige og attraktive produkter. Veja-prosessen er gjennomsyret av sosial og rettferdig innsats.

I produksjonen brukes brasiliansk og peruansk organisk bomull til overdelene og lissene. Sålene er laget i rågummi fra Amazonas. Enten er overdelen laget av skinn som er garvet uten krom, i økologisk bomull eller i veganske materiale av ulike innovative gjenbruksmaterialer som resirkulerte plastflasker, fruktfibre og annet avfall. Skoene produseres i Brasil.