Vi går en raus jul i møte

Dette er en gave til bransjene som er avhengig av nettopp julehandelen og det er særlig leketøysbutikkene, butikker som selger klokker og smykker, men også klær og sko.

Oslo Handelsstands forening, OHF, spår en økende julehandel i år. De tror vi vil bruke mellom 6-7 prosent mer enn i fjor på mat, drikke, pynt og gaver. Nettopp dette er en gave til bransjene som er avhengig av fysisk og digital julehandel og det gjelder også klær og sko.

Stadig mer av julehandelen flyttes fra desember til november, og i snitt vil hver nordmann bruke 12.000 kroner på julehandelen.

Også til jul handler vi mer av det vi trenger på nett, det spås en vekst på hele 60 prosent i november og desember av den totale netthandelsveksten som i 2020 ligger på 24 prosent. Men husk, netthandelen utgjør fremdeles kun rundt 8,5 prosent av all handel i Norge.
 

Tall fra Virke:
Netthandelen i Norge i 2019 var på 48,7 mrd kroner og utgjorde 8,5% av nordmenns totale varekjøp.
Norske nettbutikker sto for 30,7 mrd kroner av de 48,7 mrd kroner vi netthandlet for. Dette betyr at norske nettbutikker sto for 5,4% av det totale varekjøpet, mens de utenlandske nettbutikkene sto for 3,1%.