Viktig å kommunisere korrekt
Forbrukertilsynet har over tid jobbet opp mot motebransjen og deres bruk av bærekraftsmarkedsføring. Tilsynet har vært tydelige på at man ikke skal overselge produktene sine som mer «grønne», «etiske» eller «bærekraftige» enn de egentlig er.
– Det er heller ikke tilstrekkelig bare å bruke disse begrepene uten å informere tydelig om hva som faktisk gjør produktet mindre skadelig for miljøet enn øvrige produkter, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
I juni sjekket de nettbutikkene til 15 aktører i motebransjen. Resultatene fra tilsynsaksjonen ga varierte resultater. Det er en generell bedring blant aktørene, men det gjennomgående inntrykket er at bransjen fremdeles merker kolleksjoner og produkter som «mer bærekraftig», men flere har blitt flinkere til å forklare bakgrunnen for påstandene.
– Det er likevel fortsatt en del å ta tak i for bransjen, og det er spesielt viktig at klesbransjen husker på at denne typen merking skal være på alle plagg som markedsføres som bærekraftige. I tillegg skal informasjonen være riktig, tydelig og presis. Vi ser at det kan være krevende å vurdere hva som er i strid med markedsføringsloven på dette området, og at det er lett for næringsdrivende å trå feil. Vi har vært opptatt av å utvikle praksisen på dette feltet og vil fortsette å veilede bransjen fremover, avslutter Haugseth.