Walmart tar forbrukerendringer på alvor

John Furner, CEO hos Walmart, på scenen i et retail-event i New York City:
-Kunder blir mer opptatt av effektivitet også når de skal handle. I tillegg til pris er dette blant verdier som nevnes for hvilke merker som velges. Walmart endrer strategi for nettopp å imøtekomme dette.

 

Den skiftende forbrukeren
Et skiftende medielandskap og virkningene av inflasjon og deflasjon har fått forbrukeren til å endre syn på shopping generelt.
-De siste fire-fem årene merker vi en endring i hva som inspirerer. Det vi ser er at det er veldig viktig å være kulturelt relevant og vi må møte forbrukerne der de er. Vi bruker blant annet mer tid på å finne de riktige influencerne, eller mer riktig historiefortellerene som kan inspirere, fortsatte John Furner.

AI er velkommen 
Generativ AI-hjelp vil være nyttig i fremtiden for å forstå mer av kundenes transaksjonshistorie. Sporene som legges igjen vil gjøre butikker i bedre stand til å treffe riktigere og være mer skreddersydde i forhold til behov og trender. AI er også i ferd med å løse oppgaver i de fysiske butikkene. 
Kjøpsopplevelsen må være så enkel som mulig, alle hindringer må ryddes av veien og være sømløs med mindre friksjon. 
Leveringer av produkter kjøpt på nett, og i butikk, må også være så friksjonsfrie som mulig og leveres veldig raskt. Logostikksentrene må yte rask og korrekt ekspedering.

Utfordringer må løses
Verden er urolig og i rask endring. Det har den vært særlig siden starten av pandemien. I tillegg er det stadig flere naturkatastrofer og kriger som påvirker hele eller deler av verdikjeden. Dette utfordrer infrastrukturer; har detaljhandelen varer som etterspørres i urolige tider – i tillegg til de dagligdagse produktene? Bransjen er rett og slett mer utsatt nå enn tidligere av så mange nye faktorer.

Kilde FN, footwear news